23948sdkhjf

Metrobyggeriet fik royalt besøg

Kronprins Frederik har taget turen ned under jorden under et besøg i den kommende metrostation ved Marmorkirken
Hans Kongelige Højhed Kronprins Frederik besøgte i denne uge den kommende metrostation ved Marmorkirken nær Amalienborg.

Kronprinsen iførte sig hjelm og sikkerhedsudstyr og tog turen ned i skakten under jorden, hvorefter han vandrede de knap 700 meter fra sin kommende lokale metrostation frem til næste stop på Kongens Nytorv i den nyborede tunnel.

På det uofficielle besøg var Kronprins Frederik ledsaget af Metroselskabets adm. direktør, Henrik Plougmann Olsen. Han viste blandt andet sin kongelige gæst, hvordan man ved Marmorkirken har valgt at anlægge stationen med sporene oven på hinanden og ikke på hver side af perronen som på de øvrige stationer. Det betyder, at den kommende metrostation ved Frederiksstaden bliver lige så dyb, som Marmorkirken er høj, nemlig knap 40 meter uden spir.

Første besøg i 2007

Dermed bliver den Cityringens dybeste station.

Det fortæller Metroselskabet i en pressemeddelelse.

Det er ikke første gang, at Kronprinsen kommer tæt på metroprojektet i København. I 2007 åbnede han den nye metrolinje til lufthavnen og var med om bord, da det første officielle metrotog kørte fra Kongens Nytorv og direkte til lufthavnen på 14 minutter.

Ifølge tidsplanen kan Cityringen byde de første passagerer velkommen i sommeren 2019. Til den tid vil 17 nye metrostationer forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by. Samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn.

I 2020 vil seks af 10 af Danmarks travleste stationer således være metrostationer med over 200.000 daglige passagerer. I 2025 vil metroen have 130 millioner passagerer årligt.

Travl station

Når Cityringens kommende metrostation åbner på Kongens Nytorv, bliver stationen en af de travleste stationer i Danmark.

I dag stiger cirka 22.000 daglige passagerer på metroen ved Kongens Nytorv, mens tallet i 2022 vil være vokset til cirka 70.000 passagerer.

Dermed bliver metrostationen Danmarks tredjestørste station. Både på Kongens Nytorv og Frederiksberg metrostation vil passagererne kunne skifte til de eksisterende metrolinjer.

munk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188