Metrotunnel nærmer sig afslutning
Forventningen er, at metrotunnelen er boret færdig i løbet af første kvartal 2017
Først klar i 2019
De fire tunnelboremaskiner, der borer hovedstadens metro, Cityringens, to tunneler har færdiggjort 88 procent af den samlede længde på 31 km. Hver maskine tilbagelægger 15-20 meter i døgnet, og ifølge planen vil Cityringens tunneler være boret færdige i første kvartal 2017. - Der er ingen tvivl om, at det er en stor milepæl for projektet, siger Lise Hein, kommunikationschef i Metroselskabet, der er bygherre på Cityringen. Strækningen mellem metrostationerne Gl. Strand og Københavns Hovedbanegård er den ene af to, der mangler at blive boret færdig. Den anden er et mindre stykke omkring Trianglen metrostation. - Når tunnelerne er helt færdige, fortsætter vores arbejde med at indrette stationerne og lægge skinner, og samtidig går vi i gang med at forberede stationsforpladserne, forklarer hun. På nogle stationer er indretningen allerede begyndt og stationsforpladserne sendt i udbud. Det gælder for eksempel på Nørrebro og Frederiksberg. Tidsplanen er fortsat, at hele metrobyggeriet Cityringen skal stå færdigt i sommeren 2019.