Nye skoler som levende eksperimenter
Nybyggede skoler som UCC i Carlsberg Byen smider gamle læringstraditioner op i luften og samler dem til nye tidssvarende undervisningsmiljøer
De vigtige mødesteder
Meget mere bevægelse
UCC har samlet alle deres syv uddannelser i Københavnsområdet i en nybygget campus i Carlsberg Byen. Campus Carlsberg, der åbnede for to måneder siden, er Nordeuropas største uddannelses- og forskningsmiljø på det pædagogiske område. Stedet samler blandt andet uddannelser til pædagog, lærer, tekstilformidler og tegnsprogstolk samt forskning inden for skole- og dagtilbudsområdet, Center for Undervisningsmidler og et fagbibliotek. Katja Viltoft er partner hos arkitektvirksomheden JJW og kreativ direktør på områderne erhverv, sundhed og indretning. Hun har i mange år arbejdet med en bred vifte af undervisningsbyggerier. Hun ser de 57.000 nye kvm, fordelt på otte etager, som et direkte bidrag til debatten om dels hvor vi bruger pengene i samfundet, dels hvilken værdiskabelse nye skoler bidrager med: - Sammenlægningen og en nytænkning af arkitektur og indretningen blev blandt andet foretaget for at undgå, at for mange dropper studiet. Hyggelige og sjove rammer er med til at fastholde de unge, der måske ellers ville savne noget socialt og derfor ville være i fare for at droppe ud, siger Katja Viltoft til Licitationen - Byggeriets Dagblad. - Hovedformålet har været at se på miljøet fra de studerendes vinkel - de skal ikke have lyst til at gå hjem, siger hun. Hvis man kan skabe et miljø, så arbejde bliver hygge og hygge bliver arbejde, så har man løst den gordiske knude, påpeger Katja Viltoft, hvis tegnestue har været en del af rådgiverteamet for bygherre. - Campus er indrettet så man kan løbe ind i undervisere, medstuderende og ældre studerende. Det er nødvendigt. Vi har arbejdet med et begreb fra USA, der hedder "sticky places", steder der er så dejlige, at man ikke kommer derfra. Derfor er det vigtigt, at man i arkitektur og indretning indtænker, at man kan købe en sandwich og en kop kaffe og sidde i blød stol eller sofa, mener Katja Viltoft. Hun sammenligner arbejdet med indretningen af den prisbelønnede Skolen i Sydhavnen, hvor også hjemlige fællesområder med hyggelige huler er medvirkende til større trivsel. Indretningen af UCC og en række andre skoler og uddannelsessteder i Danmark går i retning af, at arkitekturen skal være med til at forhindre for stort frafald. - UCC har 10.000 studerende. Og rykkes frafaldsprocenten blot fem procent, er der både sparet mange penge og skabt mange personlige sejre, siger Katja Viltoft. Sammen med D|K2 og Balslev rådgivende ingeniører har JJW gennem de seneste fem år været bygherrerådgivere for UCC. Arkitekterne har haft ansvar for strategier for design, kunst og skiltning, samt design af specialinventar og indretning af undervisningsmiljøer og fagmiljøer for undervisere. Et andet markant skoleprojekt er Frederiksbjerg Skole i Aarhus, der for nylig blev kåret til Årets Skolebyggeri 2016. Skolen er den første nye skole i Aarhus midtby i over 100 år, designet af Henning Larsen Architects og bygget ud fra folkeskolereformens principper om, at skolebørn skal bevæge sig mindst 45 minutter om dagen. - Aarhus Kommune havde i konkurrenceprogrammet bedt om, at der skulle være 100 måder at bevæge sig på. Der tog vi alvorligt. Vi har indrettet skolen med en masse bevægelsesstationer i fællesområder og klyngerne, så det er naturligt for børnene at bevæge sig, siger arkitekt Margrethe Grøn fra tegnestuen. På skolen må der gerne løbes, hoppes og hinkes. For at understrege legen og bevægelsen har arkitekterne designet hovedindgangen som en gigantisk klatretrappe. Og hvor andre skoler typisk har en gymnastiksal, har skolen tre forskellige idrætsrum.