Nedtællingen gælder ikke for trafiklys-manden selv
70-årige Bjarne Pedersen i Viborg har forsynet hele landet med lysreguleringer og er ikke på vej på pension lige foreløbigt
Ingen snak mellem lyskurvene
Længere grønt i myldretiden
Uden uddannelse
Det er avanceret elektronik med tidsstyring via GPS, der arbejder, når vi sidder bag rattet og venter på grønt ved vejarbejder landet over. Mange af lysreguleringerne yder den ekstra service at fortælle, hvor mange sekunder, det røde lys øverst endnu har overtaget. For manden bag lysreguleringerne er der ingen nedtælling, selv om det til november er seks år siden, han passerede folkepensionsalderen. ”Elektronikken interesserer mig, og jeg har planlagt, at jeg vil blive ved med at udvikle, til jeg er 100 år. Hvad der derefter skal ske, må tiden vise”, siger Bjarne Lundby Pedersen med et smil. Sammen med sin kone, Ellen, driver han virksomheden Multi Afspærring i Viborg. På menuen står både advarsels-, forbuds-, påbuds- og andre færdselstavler. Betonautoværn, afspærringscylindre og -kegler er også med i produktsortimentet, men Bjarne Pedersen har det bedst med de dele, der kan lyse og blinke kontrolleret, og som han selv har udviklet. ”I dag lever vi af vore lyskurve. Vi er Danmarks største udlejer af transportable lyskurve, som anvendes til at regulere trafikken ved vejarbejder. Dem har vi 120 af, og stort set samtlige er udlejet næsten konstant. Det er forholdsvis nyt med nedtællere på lyskurvene, som fortæller bilisterne hvor lang tid, de endnu skal vente på grønt lys. Jeg har også selv udviklet nedtællerne, ligesom det meste andet”, fortæller Bjarne Pedersen. Radiosignaler til styring af lyskurvene er historie hos Multi Afspærring. Bjarne Pedersen har hittet på en anden løsning. ”Jeg synes selv, at jeg fandt de vises sten, da jeg fandt på trafikstyring uden synkronisering af signalerne. De taler i virkeligheden slet ikke med hinanden. Det er ure i lyskurvene, der styrer programmerne. Derfor er der ikke behov for kontakt af nogen art mellem to lyskurve, selv om de skal fungere sammen. De har identiske ure, og vi udtager klokken via styringernes GPS-indgang”, forklarer den viborgensiske Ole Opfinder. ”Man indtaster simpelthen arbejdslængden på vejarbejdet plus den langsomste hastighed, der vil blive kørt med. Så regner urene selv ud, hvornår der skal skiftes signal. Det er markedets suverænt dyreste system, og derfor har vi heller ikke solgt ret mange. Til gengæld er der fuld gang i udlejningen”, siger Bjarne Pedersen. Styreboksene med modelbetegnelsen Addex ATG 606 kan justeres til for eksempel at vise længere grønt signal i den ene retning i den travle køre-hjem-fra-arbejde-tid mellem klokken 16 og 17. Ofte får Multi Afspærring vejbelastningstal fra Vejdirektoratet, som så kodes ind i de lyssignaler, som skal regulere på en give strækning. ”Styreboksene til lyskurvene kan også styre for eksempel en rundkørsel med seks tilkørsler og lukke op for en enkelt eller flere ad gangen”, fortæller Bjarne Pedersen, som selv laver alle de print, han anvender i de elektroniske produkter fra Multi Afspærring. I det hele taget hylder den 70-årige elektronik-freak princippet om, at selvgjort er velgjort. Radio-fjernbetjeningerne til firmaets skiltevogne er lavet helt fra bunden på Ølandsvej i Viborg. ”Alle print er konstrueret af mig selv. Heldigvis har jeg ikke langt til vejledning og gode råd. Min søn er uddannet elektronikingeniør, og det var faktisk ham, der fandt den processer, som vi nu bruger i alle styringer”, forklarer Bjarne Pedersen. Det hele startede lidt mere teknisk ydmygt, da Bjarne Pedersen i 1979 etablerede firmaet Dansk Multi Elektronik, som siden blev til Multi Afspærring. Viborg Kommune var ramt af omfattende hærværk på lamper, og folkene på materielgården skruede så selv en tyveri- og hærværkssikret lampe sammen. Da det kom til den elektroniske indmad, måtte der bistand til udefra. Så gik der bud til Bjarne Pedersen, som nogen på materielgården havde hørt, kunne et og andet med elektronik. ”Jeg havde altid interesseret mig for elektronik, og jeg havde en stor garage med værksted, hvor jeg gik og skruede ting sammen. Da jeg havde leveret 200 lamper til Viborg Kommune, var det oplagt også at lave andre ting”, forklarer han. Og så er Bjarne Pedersen hverken uddannet elektronik- eller nogen som helst anden form for ingeniør. Ja, i virkeligheden er han slet ikke uddannet. ”Jeg har altid haft problemer med at sidde stille med en bog, og jeg har aldrig fået en uddannelse. Men det er jo gået alligevel. Jeg startede på lageret på en skotøjsfabrik i Viborg. Derefter blev jeg kalkulatør i Viborgs største damekonfektionsforretning. Jeg har altid haft flair for det med tal. Så kom jeg til Viborg Koblings- og Bremseservice”, fortæller Bjarne Pedersen. Foruden salg og udlejning af sine egne produkter, har Multi Afspærring i dag også forhandling af en række andre produkter til trafikken. Skilte, skiltestandere, blink til køretøjer, lygtebroer, spærrebomme, betonautoværn og afspærringscylindre er nogle af de ting, som Ellen Pedersen sender afsted fra Viborg og følger op med fakturaer på daglig.