DEBAT: Lærerne skal lære om erhvervsuddannelser
Virksomhedsbesøg kan styrke folkeskolelærernes viden om erhvervsuddannelser og dermed være med til at sikre, at det danske arbejdsmarked ikke kommer til at mangle faglært arbejdskraft på langt sigt, skriver Louise Pihl, underdirektør i Dansk Byggeri
Det seneste tal fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling viser, at kun 18,5 procent af de elever, der forlod folkeskolen efter sidste sommerferie, har søgt ind på en erhvervsuddannelse. Vi bliver nødt til at tænke i nye baner, hvis vi skal sikre, at vi har faglært arbejdskraft nok på den lange bane.
Reform giver muligheder
Folkeskolereformens ”åben skole” og ”uddannelse og job” har åbnet op for at lave undervisning, der styrker elevernes indblik i erhvervslivet. Men hvis folkeskolelærerne skal være en aktiv del af den indsats, behøver de grundlæggende viden om uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet.
Men hvordan skal lærerne automatisk kunne vide noget om de hundredevis af uddannelser og karriereveje, der eksisterer? I Dansk Byggeri har vi besluttet at hjælpe til. Vi har i samarbejde med flere kommuner landet over haft succes med virksomhedsbesøg, hvor folkeskoleklasser besøger en byggeplads og laver opgaver i for eksempel matematik eller dansk. På den måde kan læreren på ét besøg sætte flueben ved både uddannelse og job, åben skole-aktivitet og Pythagoras.
Men det kræver, at lærerne oparbejder kontakter og samarbejdsformer med de lokale virksomheder. Og byggepladsbesøg er ikke kun en gevinst for eleverne. Lærerne får også mulighed for at komme bag byggepladsens hegn og opleve en helt anden branche end deres egen. De får erfaringer, som de kan tage med sig ind i klasselokalet og bruge i undervisningen.
Klæd folkeskolelærere bedre på
Jeg så gerne, at kommunerne for alvor prioriterede en opkvalificering af folkeskolelærernes viden om erhvervsliv og erhvervsuddannelser. Og her er virksomhederne, erhvervsskolerne og seminarierne oplagte samarbejdsparter.
Dansk Byggeris arbejdsmarkedsanalyse viser, at Danmark risikerer at komme til at mangle arbejdskraft fra 2018 og frem. Lærernes viden om erhvervsuddannelserne er derfor en vigtig del af den ligning, og i Dansk Byggeri hjælper vi gerne med at få den til at gå op. Det gælder om at tage alle muligheder i brug, og om at kommunerne prioriterer og sætter ressourcer af til at samarbejde med erhvervslivet og erhvervsskolerne.