DEBAT: Storebæltsbroen er en toldmur – riv den ned
Afgiften for at køre mellem landsdelene via Storebæltsbroen hæmmer vækst og mobilitet på arbejds- markedet og skader samfundsøkonomien, skriver Steen Hoeck Klausen, branchechef for byggeri hos organisationen Arbejdsgiverne
Mangler arbejdskraft
Det er et alvorligt problem, da der i dag er en stigende mangel på arbejdskraft blandt mange håndværks- og industrivirksomheder. De seneste tal fra Danmarks Statistik viser, at i visse områder mangler hver fjerde virksomhed indenfor byggeri og anlæg arbejdskraft. Det er en hindring for virksomhedernes vækst.
Det kan en fjernelse af broafgiften ikke alene rede bod på. Men det ville være en væsentlig forbedring, hvis der var større mobilitet blandt den arbejdskraft, der faktisk er til rådighed.
Paradoksalt nok har broen været en stor succes og benyttes lang mere, end man oprindelig havde ventet. Men i stedet for at blive hurtigt færdig med at betale den af, har skiftende politikere brugt indtægterne til at finansiere andre projekter. Det er på tide at sende et klarere signal til politikerne om, at det ikke kan forsætte, så vi kan få et helt Danmark og skabe bedre sammenhængskraft og vækst i hele landet.
Godt for samfundsøkonomien
En rapport, som konsulentvirksomheden Grontmij (i dag Sweco, red.) lavede sidste år konkluderede, at det ville gavne samfundsøkonomien med 31 mia. kroner, hvis man afskaffede broafgiften nu.
Vi skal have sat en overskuelig slutdato på denne deling af landet. Som situationen er nu, leder det tankerne hen på Berlinmuren, der gennem 28 år delte Tyskland i øst og vest. Hvor længe skal Storebæltsbroen være en toldmur gennem Danmark?
Kære politikere – riv toldmuren ned.