23948sdkhjf

DAGENS LEDER: Lad os så komme i gang med den bro

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
Erhvervsliv, borgere på Lolland-Falster og bygge- og anlægsbranchen fik tiltrængte nyheder fra Finansministeriet i sidste uge, da det lykkedes regeringen at opnå enighed med hovedparten af Folketingets partier om en fremrykning af den nye Storstrømbro.

Anlægsprojektet kan, som det ser ud nu, allerede begynde næste år. Dermed kan broen stå klar til at afløse den snart 80 år gamle nuværende Storstrømsbro, der langt fra lever op til tidens krav om en farbar bro, i 2022.

Nu er det ikke første gang, at vi på denne plads beskæftiger os med Storstrømsbroen. Men der har da så sandelig også været en anledning til det, hvor den gentagne usikkerhed om Femern-projektet igen og igen har skabt tilsvarende frygt for, at den nye Storstrømbro røg i skraldespanden.

Fem prækvalificerede entreprenørkonsor- tier er allerede klar til at regne på kæmpe- opgaven, og broen er unægtelig en nødvendighed, når det gigantiske Femern-projekt står færdigt.

Samtidig kan den nye Storstrømsbro vel egentlig også retfærdiggøres uden et Femern-projekt. Den nuværende bro er en livsnerve for jernbanetrafikken til og fra Lolland-Falster, og skader på broen kan lamme hele landsdelen. Endvidere er det jo et decideret spild af offentlige skattekroner, at Vejdirektoratet løbende skal bruge millioner på at vedligeholde en dødsdømt bro, ligesom den gentagne usikkerhed om den nye bro skaber en langt fra ønsket stop and go-effekt.

Derfor var beslutningen i sidste uge ikke bare fremsynet. Den var også nødvendig.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109