23948sdkhjf

Danmark får EU-støtte til nye signaler

Banedanmark får mere end 100 mio. kroner til nye signaler på strækningen fra Lillebælt til Padborg
EU’s transportkommissær Violeta Bulc har tildelt Banedanmark 135 mio. kroner i EU-støtte.

Midlerne skal gå til implementering af nye signaler på strækningen fra Lillebælt til den dansk-tyske grænse ved Padborg. Støtten vedrører perioden 2016-2020.

Det er fjerde år i træk, at der tildeles EU-støtte til Banedanmarks signalprogram. Tidligere er der blandt andet tildelt støtte til udrulning på strækningen Langå-Frederikshavn og den nye bane København-Ringsted samt til forskellige tests af systemet.

”Jeg er meget tilfreds med, at Kommissionen igen har tildelt støtte til udrulning af nye signaler på en vigtig dansk jernbanestrækning. Vi har i Danmark et forældet signalsystem, der skaber store gener for passagererne i form af forsinkelser. Derfor er det helt nødvendigt med en totaludskiftning af signalerne”, siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V).

Seks projekter får støtte

Formelt skal Europa-Kommissionens samlede forslag til støttetildelinger godkendes af EU-medlemslandene på et møde den 8. juli 2016.

Støttetildelingen falder først endeligt på plads, når der i efteråret 2016 indgås støtteaftaler imellem Kommissionen og støttemodtagerne.

I alt er seks projekter med dansk involvering blevet tildelt EU-støtte. Udover støtten til Banedanmark er der tale om fire projekter inden for lufttrafikstyringssystemet SESAR, hvor Naviair er støttemodtager på alle fire, Københavns Lufthavne A/S på to og Danmarks Meteorologiske Institut på ét projekt. Endelig er Danmarks Tekniske Universitet og Geodatastyrelsen støttemodtagere på et maritimt projekt om søopmåling i Østersøen med det formål at sikre bedre navigationsforhold for skibe.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.251