God idé at tjekke ledningerne
Ny digital platform kan løse problemet med 26.000 graveskader om året
Platformen skal sikre entreprenørerne fuldt overblik over ledninger, kloakker og anden underjordisk infrastruktur, i det område hvor de skal grave, på få timer – mod fem dage i dag.
Den nye platform skal gøre det muligt at samle, pakke og levere alle relevante kortoplysninger til entreprenørerne på få timer. Det forventer, at man kan have implementeret en digital løsning ved udgangen af 2019.
Udfordrende tidsplan
Danske Vandværker er positiv over for digitaliseringen, men lægger stor vægt på, at implementeringer sker efter en rimelig tidsplan.
”Det er meget svært at være modstander af, at man har styr på sine ledninger, så graveskader minimeres, og arbejdet med ledningsarbejde glider nemmere og i sidste ende gør det billigere og bedre for borgerne. Og som udgangspunkt er det da også en rigtig god ide at få 100 procent tjek på ledningerne, så vi undgår skader, når gravkoen stikker næbbet ned i jorden”, lyder det fra Allan Weirup, som er direktør i brancheorganisationen Danske Vandværker, i en pressemeddelelse.
Han påpeger dog, at tidsplanen kan blive en udfordring, for når 4.000 ledningsejere skal omlægges, kan der opstå flaskehalse på leverandørsiden. Derfor skal det overvejes, om der er brug for mere tid.
”Det er meget vigtigt, at digitaliseringen foregår i et tempo, så det sker på en ordentlig og forsvarlig måde”, understreger direktør Allan Weirup.
brahe