23948sdkhjf

Ikke flertal for at begrave Ring 5 - lige nu

Først skal der laves en analyse af andre trafikale muligheder end transportkorridoren, mener V, S og DF, der ikke vil afvise at ophæve arealreservationerne senere
Forslaget om endeligt at tage livtag med en Ring 5-motorvej i Nordsjælland blev i går behandlet i Folketinget.

Det er en usædvanlig alliance bestående af Enhedslisten, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti, der har stillet beslutningsforslaget om at ophæve arealreservationerne i Ring 5-transportkorridoren med den begrundelse, at det i dag er 42 år siden, arealreservationen blev oprettet, og at den dermed er fra en tid, hvor man lagde korridorer gennem skove og naturområder, fordi det var billigere at anlægge veje der.

Siden arealreservationen blev oprettet er Store Dyrehave i sommeren 2015 udpeget som UNESCO verdensarv, og skal beskyttes og udnyttelse af korridoren vil derfor ikke kunne undgå at komme i konflikt med miljøinteresser.

Et andet argument for at at skrotte arealreservationerne er, at de har medført begrænsninger for borgere og myndigheder i de berørte kommuner - det gælder eksempelvis omkring byggetilladelser, der pålægges særlige begrænsninger, der betyder, at ejendomme, der ligger i korridoren, kan være svære at sælge.

Fløjene er splittet

Havde man håbet på en lynhurtig afklaring på, om der tegner sig et flertal for at ophæve arealreservationerne, så gav gårdsdagens 1. behandling af beslutningsforslaget ikke pote.

Venstre og Socialdemokraterne lægger op til først at lave et grundigt analysearbejde af andre trafikale muligheder end Ring 5, inden alle eller nogle reservationer ophæves. Dansk Folkeparti ser Ring 5 som et dødt projekt, men støtter op om en forudgående analyse, mens forslagsstillerne sammen med Liberal Alliance, Alternativet og SF bakker om om at droppe reservationerne.

Dermed lykkes det i første omgang ikke forslagsstillerne at skaffe flertal, men det lykkes at splitte de faste fløje i folketinget.

”Vi bør ikke droppe arealreservationerne, før vi kender alternativerne. Derfor mener jeg, at vi bør have en faglig drøftelse, om hvad der kan være af andre muligheder for at komme trængslen omkring København til livs. Først når vi har undersøgt mulighederne, kan vi tale om at droppe nogle af reservationerne”, sagde transportminister Hans Christian Schmidt (V) under behandlingen af forslaget.

Ender som syltekrukke

Omvendt argumenterede den radikale Martin Lidegaard for, at der er mindst tre gode grunde til at stemme for beslutningsforslaget.

”Den ene er det retskrav som borgerne i området bør have over deres ejendom, som staten har lagt beslag på i over 40 år. Den anden grund er, at arealerne er smuk natur, som vi har diskuteret, at omdanne til naturpark. Og for det tredje er der det trafikale argument. Skal man læse de trafikale problemer, så skal man sikre, at den kollektive trafik udbygges”, sagde han og udtrykte samtidig bekymring for, om en analyse af andre trafikale muligheder end Ring 5, ender som en syltekrukke, der kan trække ud i årevis.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14