23948sdkhjf

Kampen om bro over Roskilde Fjord går nu ind i den afgørende fase

De fem prækvalificerede konsortier har netop modtaget udbudsmaterialet og inviteres nu til konkurrencepræget dialog
Mens der er skabt tvivl om tidsplanen for opførelsen af en ny Storstrømsbro, fortsætter udbudsprocessen i forbindelse med en ny forbindelse over Roskilde Fjord syd for Frederikssund.

Arbejdet med broforbindelsen over Roskilde Fjord er netop gået ind i sin afgørende fase, idet de fem prækvalificerede entreprenørkonsortier netop har modtaget udbudsmaterialet. Det bliver samtidig startskuddet til den konkurrenceprægede dialog, som Vejdirektoratet som bygherre benytter sig af ved udbuddet.

I første omgang inviteres de fem konsortier til et fælles orienteringsmøde, hvor Vejdirektoratet giver en overordnet introduktion til den danske model i forbindelse totalentrepriser, ABT 93, idet der indgår udenlandske entreprenører i alle konsortier.

”Derefter er det planen, at der gennemføres to dialogrunder med individuelle møder med konsortierne, den første runde midt i februar og den anden i begyndelsen af maj. Desuden har vi forbeholdt os mulighed for at gennemføre en tredje runde, hvis vi føler, der er behov for det”, siger projektchef Henrik Vincentsen fra Vejdirektoratet.

”Ideen med den konkurrenceprægede dialog er at optimere projektet på baggrund af forslag og ønsker fra entreprenørerne. Der kan eksempelvis være tale om, at vi i udbudsmaterialet har stillet krav, som entreprenørerne mener vil gøre udførelsen vanskeligere eller dyrere. Dialogen skal være med til at sikre en fælles forståelse af projektet og derigennem minimere risici og fjerne tvivlsspørgsmål i det endelige udbudsmateriale”, siger Henrik Vincentsen.

Det endelige udbudsmateriale forventes udsendt i begyndelsen af juni 2016 med tilbudsfrist 15. juli.

Samlet pris to mia. kroner

Roskilde Fjord-projektet består i hovedtræk af anlæg en cirka 9,5 km lang firsporet motortrafikvej mellem Frederikssundsvej i øst og Skibbyvej i Hornsherred godt fem km syd for Frederikssund. Af forbindelsen er cirka to km højbro af beton inklusiv dæmninger på begge sider af broen.

Højbroen skal have en fri gennemsejlingshøjde på minimum 22 meter og minimum 50 meter i bredden, mens spændvidden forventes at være minimum 60 meter.

Det samlede budget for bro og vej er cirka to mia. kroner. Den store totalentreprise med bro og de nærmeste anlæg er vurderet til omkring én mia. kroner.

Broen, der får navnet Kronprinsesse Marys Bro, skal efter planen stå færdig i slutningen af 2019 og aflaste klapbroen Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund.

Broen skal brugerfinansieres.

Fakta
I alt otte konsortier søgte om at komme med i konkurrencen om at opføre Roskilde Fjord-broen. Fem konsortier blev prækvalificeret:
Fjordforbindelsen Frederikssund Contractors JV bestående af Per Aarsleff A/S (DK) og Ed. Züblin AG (D) med underleverandørerne Rambøll A/S (DK) og Strabag SE (AT)
Joint Venture Rizzani de Eccher s.p.a (IT), N.V. Besix S.A. (BE), Acciona Infraestructuras S.A. (ESP) med underleverandør MJ Eriksson (DK)
Joint venture Vinci Construction Grand Projects SAS (FR), Hochtief Infrastructure GmbH (D) og MT Højgaard A/S (DK)
JV 3B bestående af BAM Infra bv (NL), Max Bögl International SE (NL) og Barslund (DK) med underleverandør Max Bögl Nederland B.V. (NL)
TBI Infra B.V. (NL) og Compagnie d´Entreprises CFE S.A./N.A (BE)
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14