Regionsrådsformand: Trafikplanlægning skal respektere tusinder af pendlere
Det er en hån mod tusindvis af sjællandske pendlere, hvis et folketingsflertal dropper Ring 5 uden et alternativ, mener regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen
Beslutning i Folketinget
Planerne om Ring 5, rundt om hovedstadsområdet, bør ikke bare lægges i graven af det flertal, der tegner sig i Folketinget. Det mener regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S), som advarer mod dels at droppe Ring 5 uden et brugbart alternativ, dels om at afvikle det areal, som er afsat til ringen. ”I hvert fald ikke før man er i stand til at tilbyde borgerne en sammenhængende plan for regionens trafikale fremtid. Alt andet er mangel på respekt for de pendlere, der hver dag bruger timer i kø, væk fra familie eller arbejde. Og det er ligeså useriøst som at aflyse en nødvendig analyse af de nye letbaner i regionen, som transportministeren har luftet planer om”, siger hun til Licitationen - Byggeriets Dagblad. Derfor inviterer hun på vegne af Region Hovedstaden, Region Sjælland og Skåne regeringen og Folketinget til at finde fælles fodslag om ”fremadrettede investeringer og prioriteringer for trafikken i hovedstadsområdet”. ”Jeg kan godt forstå bekymringerne over udsigten til en motorvej gennem et naturskønt område, men min opfordring er, at man begynder at interessere sig for hele hovedstadens trafikplanlægning. Alene at lægge Ring 5-planerne i graven er ikke en holdbar løsning, når tal fra Trængselskommissionen fortæller, at alene bilisterne i Region Hovedstaden spilder 9,3 mio. timer i trafikken. Og det tal vil i 2025 være steget til 18,4 mio. Hun vedkender, at en Ring 6 (der er skitseret til at gå i en bredere bue uden om de tættest befolkede områder i hovedstadsområdet, red.) måske i dag er en mere realistisk løsning, kræver det under alle omstændigheder en samlet plan for regionerne. ”Det bliver en beslutning for Folketinget og Regionsrådet, men kommuner og regioner skal inddrages, især fordi vi får nye trafikale udfordringer, når Femernbælt-forbindelsen åbner”, siger hun. ”Folk vil jo stadig pendle på tværs af området for at komme på arbejde, i skole eller til sport. Virksomheder skal stadig kunne modtage vare, hvilket er svært nok i dag, og turister skal gerne kunne nå at se mere af regionen end København”, siger Sophie Hæstorp Andersen. Under alle omstændigheder er der stadig liv i debatten: For et års tid siden sagde Venstres trafikordfører Christian Pihl Lorentzen til flere medier, at en Ring 5 absolut ikke stod øverst på Venstres prioriteringsliste. Af hensyn til grundejerne og kommunernes planer mente partiet ikke, at det var holdbart at bibeholde arealreservationerne. Nu er det imidlertid Venstre og Socialdemokraterne, der er imod et beslutningsforslag fra Enhedslisten, DF, De Radikale og De Konservative om at droppe Ring 5.