Skoleelever er blevet klogere på fængselsbyggeri
8.A. på Hedegårdsskolen i Ballerup har besøgt fængselsbyggeriet på Falster. Besøget skal være med til at åbne elevernes øjne for byggebranchen, så der også i fremtiden er rekruttering at hente for virksomhederne - og det kunne tyde på, at indsatsen virker
En fortættet landsby
Flere forberedelser forud
Øjne åbnes
Læs også:Fængselsbyggeri er lidt over halvvejs Iført udleverede sikkerhedssko, lånte gule veste og sikkerhedshjelme, som nogle af klassens drenge selv har været med til at samle på turen i den rød-gyldne Lyngbybus, indtager 8.A. fra Hedegårdsskolen i Ballerup byggeriet af Statsfængselet på Nordfalster. 22 elever og medfølgende undervisere har som led i et adoptionssamarbejde med entreprenørvirksomheden Jakon og Ballerup Kommune fået mulighed for at se byggeriet med egne øjne, stille spørgsmål og høre nærmere om faserne, og eleverne lytter interesseret til alt fra de obligatoriske sikkerhedsinstruktioner til indretningen af byggepladsen, livet i et fængsel og Jakons andel i arbejdet, der dækker storentreprisen på aptering. Eleverne får blandt andet fortalt, at de implicerede byggevirksomheder kun må have materialer liggende til tre uger ad gangen, da der trods byggepladsens 170.000 kvm ikke er uendeligt med opbevaringsplads, og at cirka 360 byggearbejdere har deres daglige gang på pladsen og bidrager til at opføre fængslets 35.000 kvm fordelt på 10 bygninger. Et byggeri, som har en statslig bevilling på en mia. kroner, og et byggeri, som skal erstatte det 150 år gamle Vridsløselille Statsfængsel, som mange kender fra Olsen Banden-filmene. I alt bliver der plads til 250 indsatte - herunder også kriminelle i en særlig sikret afdeling placeret væk fra de andre indsatte. ”Fængslet er tegnet som en fortættet landsby”, lyder det fra Johnny Holm Jensen, arkitekt hos Arkitektfirmaet Friis Andersen, der er hyret ind af arkitektfirmaet C.F. Møller til at stå for fagtilsyn, og som blandt andre svinger forbi eleverne for at gøre dem klogere på tankerne bag byggeriet. Der vil derfor både være faciliteter som sportshal og kirke foruden personalebygningen, der er placeret uden for den seks meter høje fængselsmur, fortæller han. Modsat statsfængslet i Horsens har man placeret fællesfaciliteterne i midten og cellebygningerne i kanten, lyder det fra arkitekten, der oplyser, at man har vægtet integration mellem indsatte og de cirka 250 ansatte, som man påregner, at byggeriet vil give plads til. Forud for besøget har 8.A. arbejdet med blandt andet geometriberegninger, hvor de er trådt i rollen som håndværker, der skal udføre et stykke arbejde. En opgave, som eleverne også bliver stillet på dagen, hvor de under rundvisningen får mulighed for at komme ind i en af cellerne, som de skal måle op med en udleveret tommestok. ”Eleverne har glædet sig rigtig meget. De synes, det er spændende at komme ud og besøge et fængsel”, siger Charlotte Darlov, klassens matematiklærer og understreger, at besøget giver stor mening i forhold til at kombinere teori med praksis. Hun glæder sig desuden over, at det lige netop er 8.A., der er blevet adopteret af Jakon. ”Vi synes det er en rigtig god klasse til det. Vi har mange drenge, der godt kan lide at være fysisk aktive”, siger hun og fremhæver, at eleverne med besøget får et godt indblik i, hvordan det er at være på arbejdsmarkedet. Ud over oplevelsen af at stå i en fremtidig fængselscelle, får eleverne på byggepladsrundturen blandt andet mulighed for at komme op på taget af en af bygningerne, hvorfra man kan nyde udsigten over en stor del af byggeriet. Hos Jakon kalder man dagen en succes. ”Jeg synes, at det er gået rigtig godt. Det har været spændende at have eleverne med, og jeg tror også, at de har haft en god oplevelse og fået indsigt i, at byggeriet er en kompleks ting med mange muligheder”, siger Jørgen Abildgaard Nielsen, uddannelseskonsulent i Jakon. At det har været en god oplevelse er 14-årige Jovana Zecevic enig i. ”Jeg synes, det er rigtig fedt, at vi har fået lov til at se, hvordan de får det inde i fængslet, og at vi har fået lov til at se, hvordan det hele foregår på en byggeplads”, siger hun og fortæller, at hun ikke umiddelbart har planer om selv at blive en del af byggebranchen. ”Jeg kunne godt tænke mig at være noget inden for handel”, siger hun. ”Det har været fedt at komme rundt og se, hvordan byggeriet er tegnet og bygget”, supplerer 14-årige Luka Labovic. Begge er de enige om, at det har været mest interessant at komme ind i en af de fremtidige fængselsceller, og begge er de glade for, at det lige netop er deres klasse, der er blevet adopteret af Jakon. ”Det giver et rigtig godt indblik”, siger Luka Labovic og fremhæver, at han til forskel fra sin klassekammerat godt kunne forestille sig at gå ind i byggeriet. ”Jeg kan ikke lide at sidde stille på et kontor. Jeg vil gerne bevæge mig”, siger han. Den besked glæder Jørgen Abildgaard Nielsen. ”Da vi tidligere i adoptionsforløbet præsenterede os for klassen, spurgte vi, om nogle af eleverne var interesserede. Det var de ikke. At det her så alligevel måske har inspireret nogle, det glæder mig”, siger han og understreger, at målet netop er, at åbne elevernes øjne for alternativerne til gymnasiet, så de træffer deres uddannelsesvalg på et mere oplyst grundlag. Om et års tid vil elever og lærere igen tage turen til Falster for at se, hvordan byggeriet tager sig ud i færdig form. ”Jeg synes, at det er rigtig fedt, at vi får lov til at se byggeriet, når det ikke er færdigt, og når det er det”, lyder det fra Jovana Zecevic. " ".