Rådgivende ingeniører ofre for kostbare fejl
Byggeriets rådgivere er i fare for at drukne i et stort antal beregninger, tegninger og modeller allerede i tilbudsfasen. Offentlige indkøb kan drives langt billigere, mener Henrik Garver, adm. direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Læs også:Rådgivere bruger 250 millioner kroner for meget på udbud
Flere årsager til spild
En svær disciplin
Hvis regeringen tager sine ledestjerner alvorligt og vil skabe private job, er transaktionsomkostninger ved offentlige indkøb et gratis sted at begynde. Det mener Henrik Garver, adm. direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), og han påpeger, at de mange udgifter til tilbudsgivning ikke skaber nogen form for værdi. ”Opskriften er simpel: Undlad unødvendige krav i udbud og reducér antallet af bydende virksomheder. De 250 mio. kroner, som branchen (ifølge ny FRI-analyse, red.) bruger unødvendigt, svarer til lønnen hos mere end 500 nyuddannede civilingeniører. Tænk, hvor mange private jobs virksomhederne kan skabe for det beløb”, siger Henrik Garver til Licitationen - Byggeriets Dagblad. " ". Der er flere årsager til det store spild. En af de mest kostbare fejl er, ifølge Henrik Garver, at invitere mange bydende virksomheder med. ”Det er ikke gratis at afgive et bud. Det kræver mange timers arbejde at lave et godt tilbud, særligt hvis det er halvdelen af løsningen, der skal leveres uden beregning allerede i tilbudsfasen. For komplicerede projekter kan det løbe op i millioner af kroner. Hvis det samme projekt bliver beregnet og designet af mange bydende, er det ikke svært at regne ud, hvor meget spild der opstår ved hvert projekt – for der bliver jo kun bygget et hus pr. gang. Tegne og beregne En anden typisk fejl er, at offentlige bygherrer efterspørger et stort antal beregninger, tegninger og modeller allerede i tilbudsfasen. Det fordyrer tilbudsgivningen for hver virksomhed, inden de ved, om de har vundet. ”Vi har set eksempler på, at de bydendes samlede udgifter på at udarbejde deres tilbud, overstiger honoraret til den vindende virksomhed. Tilbudsomkostninger er nødvendige, men med omtanke kan bygherre let sænke udgifterne både for sig selv og for de bydende”, siger Henrik Garver. Han er klar over, at indkøb af rådgivningsydelser er en svær disciplin, men påpeger, at indkøberne også selv er med til at gøre det mere kompliceret, end det bør være. Bygherrerne opfinder ekstra juridiske krav i stedet for at bruge de udmærkede fælles aftalesystemer, der allerede eksisterer i dag. Den kommende danske udbudslov, der bliver baseret på EU’s nye udbudsdirektiver, ser ud til at give indkøberne mere frie rammer. ”Hvis det gribes rigtigt an, vil de offentlige indkøbsafdelinger kunne drives billigere og med færre ressourcer, samtidig med at de private virksomheders tilbudsomkostninger reduceres. Omvendt er dårlige offentlige indkøb en tydelig barriere for at øge antallet af private job”, mener Garver.