Igennem hele civilisationens eksistens har vejene haft stor betydning. Tænk bare på Silkevejen.
Det er den måde, man har kunnet komme i kontakt med hinanden på, det er måden at fragte ting frem og tilbage på, og det er den måde civilisationen har kunnet udvikle sig på. Vejene har fået stadig større betydning, og selv om det er et mindre land vi bor i, så betyder afstande noget.
Det er dokumenteret gang på gang, at hvor der er veje, er der udvikling. Få år efter at man har etableret en ny vej, motorvej eller andet, så er der sket en vækst i området omkring vejen. Det betyder så omvendt ikke, at hele landet skal plastres til med veje, men hvis vi skal opretholde en sammenhængskraft i landet, og vi forlanger at indbyggerne skal være mobile, både arbejdsmæssigt og for erhvervslivets vedkommende også produktionsmæssigt, så er vi nødt til at sikre et fornuftigt vejnet.
Sammenhængskraften består blandt andet i, at vi har lettere ved at komme fra A til B og det er ikke mindst særdeles vigtigt i det man så populært kalder udkantsdanmark. Jo mere vejnettet - ikke mindst de kommunale veje forfalder, jo mindre tilbøjelige er nye indbyggere til at flytte til området.
Så det handler om at holde kvaliteten af vejene oppe, så det er attraktivt at bo i nærheden. Det trækker vækst og fremgang, det trækker skattekroner til området, og det giver beskæftigelse. Man kan altid diskutere anlægsbudgetter, også i kommunerne, men netop her kan lappeløsning på lappeløsning blive en meget dyrere affære for kommunen, fordi der kommer en dag, hvor både vejen og området forfalder.