23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Store sporarbejder færdige

Arbejdet på Vestfyn er afsluttet, mens dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens kan åbnes i begyndelsen af september

To af sommerens helt store sporarbejder på de danske jernbaner er nu så langt, at der atter kan åbnes for normal drift.

Banedanmark oplyser, at man netop har afsluttet mere end tre måneders sporfornyelsesarbejde på strækningen mellem Odense og Fredericia og sporet over Vestfyn er åbnet for togtrafik til fuld køreplan.

”Nu har vi afsluttet sporfornyelsesprojektet, og udskiftningen af hele sporets underlag betyder, at sporet er blevet rettet op og er kommet til at ligge mere stabilt. Den bedre bane betyder også mindre risiko for forsinkelser. Vi tager selvfølgelig også vores erfaringer fra Vestfyn med over til næste års sporrenovering på Østfyn mellem Nyborg og Odense for at skabe færre gener end dem, passagererne har oplevet på Vestfyn”. siger Steen Neuchs Vedel, direktør for Anlæg og Fornyelse i Banedanmark.

Nye perroner

Samtidig med den store sporfornyelse er der også blevet arbejdet med at lave nye perroner på stationerne i Ejby og Gelsted. Da en af de gamle perroner på Ejby Station var fjernet helt, blev der konstateret blød bund i et markant større omfang end forventet ud fra vores prøveboringer. Derfor er Banedanmark nu i gang med at sikre et bæredygtigt underlag ved hjælp af armeret beton.

20 kilometer dobbeltspor

Banedanmark kunne også i går genåbne togtrafikken mellem Lunderskov og Padborg efter fire ugers lukning for passagertrafik. Dermed er man kommet et stort skridt nærmere åbningen af dobbeltsporet mellem Vojens og Vamdrup.

Banedanmark oplyser, at man forventer at være helt færdig med dobbeltsporet i begyndelsen af september, hvorefter dobbeltsporet på strækningen kan indvies. Når dobbeltsporet på den 20 kilometer lange strækning mellem Vojens og Vamdrup kan tages i brug, er der skabt dobbeltspor på hele strækningen mellem Fredericia og Tinglev.

Ud over at der er anlagt dobbeltspor på den resterende del af strækningen, opgraderes hastigheden på strækningen til 160 km i timen.

I forbindelse med anlæg af dobbeltspor har Banedanmark ombygget sporene på en række stationer i Sønderjylland.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|