23948sdkhjf

Aarhus har fået folk på cyklerne

Nye cykelstier, cykelgader og cykelparkeringsløsninger har fået markant flere til at tage cyklen i den jyske hovedstad
Flere vælger cyklen til i Aarhus. De sidste par år er cykeltrafikken steget med hele 19 procent, viser tal fra Aarhus Kommune.

Det er den største stigning, der er målt, siden overvågningen af cykeltrafikken begyndte i 1990, lyder det i en pressemeddelelse fra Vejdirektoratet, der tilskriver en stor del af stigningen de forbedringer, som er blevet gennemført i forbindelse med projekt Aarhus Cykelby.

Projektet, der er gennemført i et samarbejde mellem Aarhus Kommune og Vejdirektoratet, har et samlet budget på 27,1 mio. kroner, hvoraf Vejdirektoratet støtter med 8,2 mio. kroner.

Pengene er hentet fra den særlige pulje til støtte for cykelprojekter, der skal fremme cyklen som et sundt, grønt og effektivt transportmiddel, og projektleder for Aarhus Cykelby Pablo Celis roser støtten.

”Støtten fra Statens pulje til cykeltrafik har betydet, at vi har kunnet gennemføre en større og mere sammenhængende indsats på cykelfronten og effekterne af projektet taler sit tydelige sprog”, siger han.

”Når man har statslige puljemidler i ryggen er det nemmere at udfordre vanetænkning og afprøve tiltag, som man ellers ville holde igen med”, fortsætter projektlederen og fremhæver i den forbindelse etableringen af landets første cykelgader i Aarhus.

Flere elementer

Et andet af Cykelby-projektets centrale tiltag er etableringen af en højklasset cykelforbindelse mellem Aarhus og forstadsbyerne Vejlby og Lystrup.

Udover etableringen af gode brede stianlæg, ny vejvisning og niveaufrie krydsninger, er der etableret landets første Park and Bike-terminal med cykelopbevaringsbokse, hvor pendlere fra motorvejen kan skifte fra bil til cykel og undgå at sidde i kø de sidste seks km ind til Aarhus

”Disse opgraderinger har bundet det nordlige Aarhus bedre sammen med midtbyen for cyklister”, siger Lars Moustgaard, fuldmægtig i Vejdirektoratet og fortsætter:

”Derudover har projektet forbedret muligheden for at kombinere cykling med både bus, bil og tog ved at etablere mere sikre cykelparkeringsløsninger ved kernepunkter for den kollektive trafik og ved indfaldsvejen fra motorvejsnettet”.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125