23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den tyske Femern-godkendelse ventes først til foråret

Den tyske godkendelsesmyndighed gør nu klar til en fase med mundtlige høringer med dem, der har gjort indsigelse imod Femern-projektet


























































FEMERN Man skal sandsynligvis frem til næste forår, før de tyske myndigheder kan godkende Femern-tunnelen. Det vurderer Siegfried Matlok, tidligere chefredaktør på Der Nordschleswiger, den tysksprogede avis i Sønderjylland, og ekspert i tyske forhold, på baggrund af den nyeste køreplan for den videre tyske godkendelsesproces. Det er den uafhængige myndighed Landesbetrieb Strassenbau und Verkehr (LBV) for Schleswig-Holstein, der skal give byggetilladelsen. LBV oplyser i en pressemeddelelse, at man nu er klar til næste fase i godkendelsesprocessen. Det bliver en række høringer, som man tager fat på midt i juli. LBV har netop udsendt de første invitationer til ikke mindst myndigheder og interesseorganisationer, der har afleveret nogle af de mere end 3.000 indsigelser mod projektet. Høringerne vil ud over i juli finde sted i september og november med afslutning i uge 48. Forud for møderækken har Femern A/S som bygherre svaret på de forhold, som er rejst i de mange indsigelser. Adm. direktør i Femern A/S Claus F. Baunkjær oplyser, at bygherren i slutningen af maj afleverede alle svar på de forhold, der er rejst i den proces. ”Vi glæder os over, at myndighederne i Schleswig-Holstein allerede her før sommerferien har indledt den påkrævede møderække med de berørte borgere, myndigheder, interesseorganisationer og virksomheder i Tyskland. Men der er naturligvis et stykke vej endnu inden vi er hjemme”, siger han. Afgørelse for domstolene Det er netop, hvad Siegfied Matlok bekræfter over for Licitationen. ”Høringerne i sommer og til efteråret er et krav efter tysk lovgivning, og det følger køreplanen. Høringen vil uden tvivl bringe nye spørgsmål frem, som den tyske myndighed så skal indhente svar på fra den danske bygherre. Det er derfor sandsynligt, at vi skal frem til næste forår, før LBV kan træffe en afgørelse og give den tyske byggetilladelse”, siger Siegfried Matlok. Når den tyske myndighedsgodkendelse foreligger, forventes det, at nogle af de direkte berørte parter går til domstolene for at få prøvet afgørelsen. ”For mig er der ingen tvivl om, at afgørelsen vil blive prøvet ved domstolene. Der kan være tale om den tyske forvaltningsdomstol, men der kan også være tale EU-domstolen”, siger Siegfried Matlok. Spørgsmålet er, om et sådant søgsmål får opsættende virkning. Usikkerheder skal elimineres Den danske byggetilladelse er givet i form af vedtagelsen af anlægsloven i april. De syv partier bag Femern-aftalen har imidlertid givet hinanden håndslag på, at usikkerheden omkring pris og tysk godkendelsesproces skulle være afklaret, inden der kan skrives kontrakter på de fire store kyst-til-kyst entrepriser. Et usikkerhedselement blev elimineret tidligere på ugen, da Transportministeriet fik meddelelse fra EU-kommissionen om at Danmark kan forvente EU-støtte på cirka 4,4 mia. kroner til kyst-til-kyst delen. Det er samlet set cirka fire mia. kroner mindre end forventet. I formentlig september har Femern A/S de endelige bud fra entreprenørerne på de fire store kontrakter.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14