23948sdkhjf

EU-støtte til dansk infrastruktur

Banedanmark får EU-støtte til nyt fælleseuropæisk signalsystem
Mens de danske politikere og Femern A/S vånder sig over chokmeddelelsen fra EU-kommissionen om, at støtten til Femern-tunnelen bliver væsentligt mindre end forudset, så har en række andre danske infrastrukturprojekter og projekter i Øresundsregionen fået støtte fra den såkaldte Connecting Europe Facility (CEF) - omend i en helt anden størrelsesorden end de 589 mio. euro, som er tildelt Danmark til kyst-til-kyst delen af Femern-projektet.

Banedanmark er tildelt 19 mio. euro til Signalprogrammet i Østdanmark svarende til cirka 142,5 mio. kroner. Signalprogrammet indebærer, at de danske jernbaner over tid udstyres med et signalsystem efter fælleseuropæisk standard.

Pengene er fordelt i to forskellige puljer. Banedanmark har kalkuleret med støtten.

Det dansk-svensk-tyske String-projekt Great får syv mio. euro til at skabe en grøn infrastruktur med ladestationer til elbiler og natur- og biogasstationer langs vejen fra Hamburg via København til Oslo.

HH-Ferries får 13 mio. euro til et projekt om nulemmissionsfærger. Desuden er der bevilget EU-midler til forskellige havneprojekter i Esbjerg, Frederikshavn og Helsingborg.

I øvrigt har EU-kommissionen bevilget 34 mio. euro til de tyske jernbaneanlæg i forbindelse med Femern-projektet. De tyske myndigheder har besluttet at anlægge en så godt som ny elektrificeret jernbane fra Puttgarden til Bad Schwartau nord for Lübeck i stedet for blot at elektrificere den eksisterende jernbane.

Det betyder til gengæld, at jernbanen bliver væsentligt dyrere og først kan stå færdig tidligst i 2024.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109