23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

EU-støtte til dansk infrastruktur

Banedanmark får EU-støtte til nyt fælleseuropæisk signalsystem

Mens de danske politikere og Femern A/S vånder sig over chokmeddelelsen fra EU-kommissionen om, at støtten til Femern-tunnelen bliver væsentligt mindre end forudset, så har en række andre danske infrastrukturprojekter og projekter i Øresundsregionen fået støtte fra den såkaldte Connecting Europe Facility (CEF) - omend i en helt anden størrelsesorden end de 589 mio. euro, som er tildelt Danmark til kyst-til-kyst delen af Femern-projektet.

Banedanmark er tildelt 19 mio. euro til Signalprogrammet i Østdanmark svarende til cirka 142,5 mio. kroner. Signalprogrammet indebærer, at de danske jernbaner over tid udstyres med et signalsystem efter fælleseuropæisk standard.

Pengene er fordelt i to forskellige puljer. Banedanmark har kalkuleret med støtten.

Det dansk-svensk-tyske String-projekt Great får syv mio. euro til at skabe en grøn infrastruktur med ladestationer til elbiler og natur- og biogasstationer langs vejen fra Hamburg via København til Oslo.

HH-Ferries får 13 mio. euro til et projekt om nulemmissionsfærger. Desuden er der bevilget EU-midler til forskellige havneprojekter i Esbjerg, Frederikshavn og Helsingborg.

I øvrigt har EU-kommissionen bevilget 34 mio. euro til de tyske jernbaneanlæg i forbindelse med Femern-projektet. De tyske myndigheder har besluttet at anlægge en så godt som ny elektrificeret jernbane fra Puttgarden til Bad Schwartau nord for Lübeck i stedet for blot at elektrificere den eksisterende jernbane.

Det betyder til gengæld, at jernbanen bliver væsentligt dyrere og først kan stå færdig tidligst i 2024.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|