23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DAGENS LEDER: Ingen slinger

Det mener Licitationen - Byggeriets Dagblad
















Det er ganske enkelt for sent at skabe slinger i valsen for Femern-forbindelsen. Der mangler ganske vist nogle milliarder som følge af et mindre EU-tilskud end ventet, men det bør ikke vælte det store billede af et nødvendigt og helt igennem fornuftigt projekt, som også vil være fornuftigt i de mange år efter at det står færdigt. Der skal ganske vist forhandles om at finde pengene, men der er en række håndtag at dreje på, når det kommer dertil. En af dem er antallet af år i tilbagebetalingstiden. Her betyder fire milliarder ganske vist noget, men ikke helt så voldsomt, når man ser det i den store sammenhæng. Det kunne udmærket være en kombination af en lidt længere tilbagebetalingstid, kombineret med andre elementer. Det er dog vigtigt, at ”husholdningsøkonomerne” ikke nu skaber panik og pisker en stemning op over aftaler, der sådan set allerede er indgået. Og det kan heller ikke være meningen at en ny og - trods alt - uøvet regering på dag fire eller fem vil tage livtag med et af landets allerstørste kommende anlægsprojekter. Femern har dog trods alt været igennem politisk behandling både her og der. Endnu mangler priserne fra entreprenørerne, og her kan der da godt gemme sig en overraskelse, men det vil tiden vise. Forhandlinger skal der til, og en samlet løsning på det med budgettet skal findes. Det er historisk set helt normalt at anlægsbudgetter skal justeres undervejs, og det vil givetvis også ske i dette tilfælde. Det samme gælder havnetunnel og den jyske motorvej. De skal ikke bygges lige med det samme, men forarbejderne skal indledes, så planerne kan lægges. Det er sådan, vi udvikler samfundet.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125