23948sdkhjf

Vitra tager den direkte vej til kunden

Ledelsen hos den vestjyske producent af redskabsbærere Vitra vil følge produktet helt ud til kunden i pakkeløsninger
”Over årene har vi udviklet stor ekspertise i at bygge redskabsbærere. Opstarten var baseret på gode ideer og en god portion iværksætteri”.

Tidligere havde brødrene Bjarke og Jacob Lindholdt Rasmussen 100 procent fokus på udvikling og produktion af Vitra-redskabsbærere. Nu satser det også på salg og service. De ejer i fællesskab virksomheden Lindholdt Maskiner A/S i Roust nordøst for Esbjerg. Siden 1999 har de produceret Vitra-redskabsbærere, men helt fra starten har samarbejdet med en distributør om at sælge maskinerne på det skandinaviske marked. Nu satser de på yderligere vind i sejlene og endnu mere afsætning. Derfor tager Vitra i bogstavelig forstand den mere direkte vej til forhandlerne.

”Maskinerne bliver til stadighed mere højtydende, men også mere komplicerede. Derfor ser vi en fordel i at reducere afstanden mellem os og slutbrugerne ved selv at tage os af salget i samarbejde med vores forhandlernet. Fremover går det direkte fra fabrikken over den autoriserede forhandler til kunderne. Vi satser på at sælge pakker med både maskine, udstyr og service”, fortæller Bjarke Lindholdt Rasmussen.

Start fra nul

Det var i slutningen af 1999, de to brødre sammen med deres far besluttede sig for at lave redskabsbærere. Måske ikke den mest nærliggende beslutning. Bjarke Lindholdt er uddannet pilot og senere ejendomsmægler, og deres far tømrer. Lillebror Jacob mødte til gengæld ind med en uddannelse som mekaniker og en aktiv baggrund som truckmontør. Det lignede noget.

”Vi er iværksættere. Det lægger grunden til mange spændende projekter. Vi startede fra nul med en idé, der skulle blive til Vitra. Vi byggede konceptet op fra bunden. Fra starten var vi opmærksomme på at finde gode samarbejdspartnere, som vi for størstedelens vedkommende stadig har, forklarer Bjarke Lindholdt Rasmussen.

Sælger fulgte med

Allerede efter, at Lindholdt Maskiner første gang havde været på messe og præsenteret Vitra på EGA 2000 i Odense, fik brødrene kontakt til firmaet HCP – H. C. Petersen – i Krogager ved Grindsted. Det blev hurtigt til en aftale om, at HCP skulle tage sig af salget af de maskiner, der blev produceret i Roust. Sådan har det fungeret i 15 år, indtil de to firmaer for kort tid siden enedes om at stoppe samarbejdet.

Da Lindholdt-brødrene gik egne veje, fulgte salgskonsulent Tage Storbjerg med fra HCP. Han var Vitra-manden hos HCP og valgte at følge med maskinerne hjem til Roust.

”Foruden at sælge maskiner til det danske marked, har vi en udmærket eksport til hele Nordeuropa, en del af de gamle østlande, Tyrkiet, Rusland og Kina”, fortæller Bjarke Lindholdt Rasmussen.

Fire modeller

Vitra-programmet omfatter fire modeller. Den mindste i sortimentet er Vitra 2030 med 28 hk i maskinrummet. Den lidt større Vitra 2037 er den model, der oprindelig startede det hele i 1999. De to maskiner er bygget over samme chassis, men er bestykket med forskellige motorer og hydraulik. Der er 36 hk til rådighed i Vitra 2037’eren.

De to største modeller, Vitra 2045 med 51 hk og Vitra 2060 med 61 hk er tilsvarende bygget på ens chassiser, men med forskellige motorer og hydraulikkomponenter.

”Motorerne er Caterpillar, og størstedelen af de øvrige komponenter er leveret fra danske producenter. Vi benytter Danfoss-hydraulik, ledningsnet fra Nordjylland og kabler fra Præstø. De to mindste maskiner er bygget til at konkurrere med andre redskabsbærere i den lille klasse, men i virkeligheden er de bygget som 2045’eren i nedgraderede versioner. Det sikrer ekstra styrke, og alle fire modeller er fuldblods mulitimaskiner”, siger Bjarke Lindholdt Rasmussen.

På tysk opfordring
Der skulle gå otte år fra den første Vitra rullede ud fra Lindholdt Maskiner, til der kom en Vitra med det, som firmaet i dag bruger som en del af profilen: Feje-/sugeanlæg med masser af power.
”Det var den tyske importør, der satte os i gang med et ganske omfattende udviklingsarbejde for at give maskinerne en ekstra dimension. Han kunne godt lide Vitra’erne, men manglede et feje-/suge-anlæg. Det første anlæg lavede vi i 2008. Og min pilotuddannelse kom os til gode. Både flyvning og feje-/suge-anlæg har meget med luftstrømme og lufthastigheder at gøre”, forklarer direktør Bjarke Lindholdt Rasmussen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125