23948sdkhjf

Twitter er byggeriets vej ind i valgkampen

Det sociale medie Twitter er et godt sted for virksomhedsledere at blande sig i valgkampen, råder ekspert
Valgkampen kører for fuldt blus. På tv og i aviserne. Men især på Twitter. Og netop det sociale medie, hvor man maksimalt må skrive 140 tegn, er et godt sted, hvis man som virksomhedsleder gerne vil kaste emner ind i valgkampen.

Det forklarer Thomas Bigum, professionel blogger, ekspert i sociale medier og stifter af kursusvirksomheden Bigum&Co. Han ser Twitter som et oplagt sted at blande sig, hvis man vil være med til at præge debatten og morgendagens aviser.

”Twitter har ikke opnået bred opbakning i den brede befolkning, men journalister og meningsdannere er der. Journalister, der gerne vil have fingeren på pulsen, holder øje med Twitter, så hvis man kan skubbe til dem og gøre dem interesserede i en historie, så kan man nå bredt ud og som erhvervsleder få et stort publikum. På den måde fungerer Twitter som en pressemeddelelse på 140 tegn”, forklarer han.

Og der er ikke den sag, der ikke vil kunne kastes i spil, mener Thomas Bigum.

”Reglen er, at alt kan gå. Det handler om, at ramme en provokation eller finde noget, der kan leve op til nyhedskriterierne om blandt andet væsentlighed og aktualitet. Dog kan kritik og dårlige historier være bedre end de gode, fordi de har en større nyhedsværdi - sådan er dynamikken”, siger han og råder byggeriets virksomhedsledere til at kigge op fra papiravisen.
Disse #hashtags skal du kende
#dkpol – dansk politik
#fv15 – Folketingsvalg 2015
#ftvalg2015 – Folketingsvalg 2015
#dkfinans – finanspolitik
#dkøko – om dansk økonomi
#anlæg - nyheder om anlægsbranchen
#byggeri - nyheder om byggebranchen
#renoverdk - nyheder om renovering
#arbejde – dansk arbejdsmarkedspolitik

Stikker hovedet frem

Mogens Hjelm er pressechef i Dansk Byggeri og er selv på Twitter - det samme er flere af hans kolleger i organisationen.

Han frygter, at det stormvejr som lederen af virksomheden Panorama har oplevet i løbet af valgkampens første dage, kan afholde mange erhvervsledere fra at blande sig i den offentlige debat.

”Man kan ikke forvente, at erhvervsledere har lyst til at stikke hovedet frem i i en 140-tegns debat. De kan med god grund være bekymrede over, at havde i samme situation som Panoramas direktør”, siger han.

På byggeriets område er det derfor hovedsagligt lobbyisterne, der blander sig i debatten på sociale medier”, forklarer Mogens Hjelm.

”Debatten på Twitter er organisationsbåret. Det er helt overvejende og indtil videre os i organisationernes sekretariater, der bærer den politiske dagsorden”, siger han.

Sådan kommer du i gang på Twitter


Thomas Bigum har samlet tre gode råd til virksomhedsledere, der gerne vil blande sig i den politiske debat på Twitter
1. Start med at lytte. Mange ved ikke, hvad de skal sige, så start
med at lytte i nogle måneder indtil du får en fornemmelse af, hvordan du selv vil gøre.
2. Responder på ting. Svar på andres tweets og ytr dig.
3. Lav en strategi og lancer tweets med det formål at få omtale.


Dem kan du følge på Twitter


Politikere:
@kplorentzen - Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen - tweeter om valget og transportpolitik
@BrianMikkelsenC - De Konservatives erhvervsordfører Brian Mikkelsen - tweeter om frihed, ansvar, politik og erhvervsliv
@elfinns - Finn Sørensen - medlem af Folketinget for Enhedslisten - tweeter om social dumping, EU og arbejdsmarkedspolitik
@mattiastesfaye - Mattias Tesfaye, folketingskandidat for Socialdemokraterne - tweeter mest om social dumping, erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedspolitik
@IdaAuken - erhvervsordfører for De radikale - tweeter om alt, men mest om dansk politik
@SimonEmilAmmitz - Simon Emil Ammitzbøll, gruppeformand og politisk ordfører for Liberal Alliance - er hurtig til at tweete om dansk politik
@jonasdahl - Jonas Dahl, MF’er, finansordfører og gruppeformand i SF - tweeter mest om dansk politik og amerikansk fodbold
@rasmusnordqvist - Rasmus Nordqvist, designer & co-initiativtager til Alternativet. Ordfører iværksætteri og erhverv. Tweeter mest om klima, miljø og iværksætteri
@skaarup_df - Peter Skaarup, MF’er for Dansk Folkeparti - tweeter om dansk politik – og social dumping

Fra byggebranchen:
@hvraadet - Håndværksrådet - tweeter nyheder og holdninger om små og mellemstore virksomheder
@IngeniorIDA - Ingeniørforeningen - tweeter om branchen, politik og arbejdsmarked
@MTHoejgaard - MT Højgaard - tweeter nyt om koncernen.
@bygherre - Bygherreforeningen - tweeter om politik, byggebranchen og meget mere.
@FRI_Engineers - Foreningen af Rådgivende Ingeniører - tweeter om branchen og dansk politik
@DanskByggeri - Dansk Byggeri - tweeter nyheder fra bygge- og anlægsbranchen
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143