23948sdkhjf

Gå ikke over sporet – der kommer biler

Spor 1 ved Viborg Banegård flyttes for at give plads til ny vej midt i byen
Fra starten af 2017 vil det være forbundet med livsfare at krydse Spor 1 ved Viborg Banegård. Man risikerer at blive ramt af en bil. Viborg Kommune har i øjeblikket fuld gang i planlægningen af en ny vej gennem det centrale Viborg. Den skal gå i banegraven, hvor i øjeblikket Arriva-ekspressen ruller fra Struer til Aarhus H – via Langå. I løbet af 2016 bliver Spor 1 til en ny vej, som indtil videre er døbt Banevejen, men som ventes at få et andet permanent navn. I stedet må Arriva rykke lidt mod syd til et tæt naboskab med Spor 2.

”Vi flytter Spor 1 præcis det, der svarer til en vej og en fællessti. Det er nemlig det, vi fremover skal have plads til mellem stationsbygningen og jernbanesporet”, fortæller civilingeniør Britt Bak Odgaard hos Trafik og Veje i Viborg Kommune.

Nyt signalsystem

Adgang til de to spor bliver fremover via perronbroen, og Britt Bak Odgaard forudser, at den næsten 119 år gamle stationsbygning mister sin funktion i løbet af få år. Det sker, når Banedanmark når til Viborg med udskiftning af det gamle signalsystem. Samtlige signalsystemer over hele landet skal skiftes ud til nyt, som er baseret på det fælleseuropæiske system ERTMS niveau 2.

”Sporskifter foregår stadig fra stationsbygningen. Når det nye signalprogram er klar i Viborg om nogle år, bliver det fuldautomatisk, og der vil ikke længere være behov for stationsbygningen. Det med at købe billetter til togene er jo også noget, der foregår på helt anden måde i dag”, siger Britt Bak Odgaard.

Når Spor 1 har hummet sig lidt mod syd, kommer den nye vej mellem jernbanesporene og stationen til at forløbe fra Banegårds Allé til Gl. Århusvej. Banevejen kommer til at trafikbetjene nye forpladser til Regionshospitalet Viborg, som får ny hovedindgang og akutmodtagelse på sydsiden af hospitalet.
Kommenter artiklen
Annonce
Annonce
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

    Nyhedsbreve

    Send til en kollega

    0.262