Spor firmaets succes i digital økonomi
Forsker opfordrer byggevirksomheder til at opgradere forældede Excel-oversigter til digitale økonomisystemer, der kan levere relevant data i forhold til at gentage succeser og undgå underskudsgivende aktiviteter
Alle omkostninger i en pulje
Detailbranchen kan inspirere
Er man interesseret i at tjene flere penge, er første skridt at identificere de aktiviteter, virksomheden tjener flest penge på. Allerede der står rigtig mange byggevirksomheder af, fordi deres systemer hverken er detaljerede eller digitaliserede i det omfang, som er nødvendigt, hvis man ønsker at trække den slags oplysninger ud. Kristian Bohnstedt, forsker ved Institut for Mekanik og Produktion på Aalborg Universitet, er ofte i kontakt med virksomhederne gennem sin forskning, og han ærgrer sig på byggeriets vegne. ”Det er en skam ikke at kunne få svar på, hvor man tjener sine penge, når man sidder med de strategiske briller og skal lave virksomhedsudvikling for at tjene flere penge,” siger han. Han ser mange virksomheder fortsætte ud af spor uden profit, fordi de ikke har oversigt over, hvilke aktiviteter der er profitable, og hvilke der ikke er. Virksomhederne arbejder videre, som de altid har gjort - uden at stille sig selv de relevante spørgsmål i forhold til, om dele af forretningen med fordel kunne skæres fra. ”99 af 100 gange vi spørger en virksomhed, hvor den tjener sine penge, så aner den det ikke,” siger Kristian Bohnstedt. Problemet opstår, når en virksomhed med både murere, tømrer og anlægsentreprenører kører et projekt og regner alle aktiviteterne sammen i en stor pulje. Det gør det svært at skille fagene ad for at se, hvor man er bedst til at tjene penge. ”Man har et indtryk af, at man som virksomhed krydser finger for, at et projekt giver overskud sammenlagt,” siger Kristian Bohnstedt. Digitale økonomisystemer gør det muligt at placere alle udgifter og indtægter på de specifikke sager, de hører til, og på sigt vil man kunne sammenholde data og få mulighed for at spore succeser og problemer - og handle på det. Et godt sted at finde inspiration i jagten på succes gennem digitale optimeringer er ifølge Kristian Bohnstedt i detailbranchen. ”De har nærmest indeks på alle varer, så de kan se hvilke varer, de tjener penge på, og hvilke de ikke gør. Hvilken placering skal de have, og hvordan skal de eksponeres, før det giver noget? Det har de meget glæde af, og det kunne byggebranchen også få,” siger han. Nogle virksomheder er i gang med at finde frem til, hvad der skal udgøre deres kerneforretning, men mange har lang vej. ”De fleste virksomheder har ikke styr på det, så de prøver sig frem,” siger Kristian Bohnstedt.