Når vi vil lege med de store
Ny bog om de bedste danske virksomheder i Kina giver både overblik og sjove læseoplevelser
Stærke cases
Trang til nyt byliv
Kina er et af verdens hurtigst voksende markeder - også for Danmark. Hvad kan virksomheder lære af de danske Kina-pionærers succeser og fejl? Det er nogle af de store spørgsmål, som ”Danske Succeser i Kina”, af erhvervsjournalisten Hugo Gaarden, søger at besvare. Det gør han med vægt og i respekt - for landet, som han selv har boet i gennem en årrække, og for virksomhederne, der af og til ganske frygtløst binder an med udfordringer i sværvægtsklassen. Opgaven med at få fodfæste hos Østens tiger er nemlig ikke kun logistisk, økonomisk og kulturel. Når danske virksomheder binder an med ofte uransagelige Kina, er det i rollen som soldater, der kæmper for en del af fremtidens danske økonomi. For een ting er sikker: den velhavende kinesiske middelklasse, blandt andet skabt af verdens største sociale eksperiment, et-barn-politikken, kan ikke ignoreres. Med nedslag og case-stories fra dagsordensættende virksomheder som Grundfoss, Cowi, Rockwool, Topsøe og Vestas søger forfatteren, kendt blandt andet fra ArkBygs spalter, at komme ind bag de mange koder, der præger det mægtige og kontrastfyldte land. Kinas nye stærke mand, Xi Jinping, som har magten til 2022, har blandt andet sat sig som mål at skabe en revolution på energiområdet, så irrationelt energiforbrug reduceres, så der bliver styr på energiforbruget, og så markedskræfterne skal styre forbruget. ”Det er vand på de danske energivirksomheders møller, for danske virksomheder har stærke kompetencer på disse områder”, skriver Hugo Gaarden. Danfoss og Grundfos så begge tidligt, at Kina ville blive et gigantisk marked for produkter til byggesektoren, og begge virksomheder har meldt ud, at Kina vil blive deres andet hjemmemarked. Også rådgivningsvirksomheden Cowi har mærket kraften fra øst og satser på en langsigtet strategi: ”Uden et tæt samspil med den danske ambassade kan vi glemme alt om at få store udviklingsopgaver i Kina”, siger Jens Moth, cowi-direktør i Kina, i bogen. Midt i et hysterisk byggeboom, hvor gade- og menneskelivet forsvinder i det moderne højhusbyggeri, fornemmer Jens Moth, at der i Kina er en voksende interesse for at løse dette dilemma ved urbaniseringen. Og rigtig spændende bliver det på side 280, hvor en kinesisk leder af et datterselskab, der af konkurrencemæssige grunde ønsker at være anonym, fortæller, at den største barriere for en kraftigere vækst ligger i moderselskabet i Danmark. Ifølge den anonyme direktør, der har kunnet fremvise gode resultater, er hovedkontorets ledelse bange for, at overførsel af forskning og udvikling til Kina vil gå ud over koncernens intellektuelle rettigheder. Den kinesiske leder mener derimod , at forskning og udvikling i Kina vil gøre det lettere at opdyrke nye markedsmuligheder. Derfor rejser forfatteren det spørgsmål, om ikke firmaets bedste mand eller kvinde snarere burde sidde som chef i Kina end som chef for koncernen i Danmark.