23948sdkhjf

En ny start - eller slutning

Det vil være synd at påstå, at fredagens ministerokade ligefrem kom som en overraskelse. Alligevel var det måske lidt overraskende, at statsministeren valgte at præsentere det nye ministerhold samme dag, som Venstre holdt pressemøde på sit sommergruppemøde.

Om statsministeren virkelig har troet, at hun kunne spolere interessen for Venstres politiske meldinger, er svært at vide. Men i så fald burde hendes politiske rådgivere have oplyst hende om, at en ministerrokade ikke overtrumfer politiske budskaber fra landets største parti. Slet ikke i en situation, hvor hele det politiske Danmark har ventet næsten to år på at høre, hvad oppositionens leder egentlig vil bruge en eventuel kommende valgsejr til.

For bygge- og anlægsbranchen er det dog ikke ligegyldigt, hvem der sidder i spidsen for de ministerier, der grundlæggende skaber grundlaget for branchens arbejdsbetingelser.

Med Henrik Sass Larsen (S) som erhvervsminister får byggeriet en minister, der med stor sandsynlighed ikke bare er driftsikker, men også parat til at tage de nødvendige politiske beslutninger, der skal skabe bedre forhold for det private erhvervsliv.

Han var medforfatter til det stærkt omdiskuterede manifest fra en gruppe unge socialdemokrater, der ønskede mindre stat, større valgfrihed, en slankning af den offentlige sektors, fjernelse af offentligt monopol på velfærdsservice med mere privatisering og udlicitering af eksempelvis sundhedsydelser og hjemmehjælp. Og så satte de spørgsmålstegn ved børnecheck og folkepension til alle uanset indkomst.

Med Pia Olsen Dyhr (SF) som transportminister skal bilisterne nok være glade for, at der allerede er indgået langvarige forlig om transportpolitikken, der binder den nye minister på mange områder. Ikke mindst at betalingsringen af statsministeren er lagt i en mølpose. Det kan selv en Pia Olsen Dyhr næppe genoplive frem mod et folketingsvalg

Hendes største politiske udfordringer kommer til at ligge i rapporten fra Trængselskommissionen og ikke mindst den kommende Landstrafikmodel, der skal danne basis for fremtidige beslutninger på transportområdet, herunder en Kattegatforbindelse.

Om rokaden bliver en ny start eller begyndelsen på afslutningen, det kan kun tiden vise. Umiddelbart tyder de seneste meningsmålinger dog mest på det sidste.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125