23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Byggeklager falder oftere ud til kundernes fordel

Færre forlig mellem parterne. Flere medhold til forbrugerne. Det er situationen for klagesager i byggeriet.

Flere forbrugere får medhold i deres klager til Byggeriets Ankenævn, når de er utilfredse med for eksempel ombygninger, tilbygninger og reparationer, som de har fået udført af håndværksfirmaer.

Samtidig indgår de stridende parter i mindre grad forlig end tidligere. Det viser Byggeriets Ankenævn årsberetning fra 2012, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

- Forklaringen på, at der er flere, der får medhold i deres klager, kan måske ligge i, at der er mange af de indklagede virksomheder, der er gået konkurs, siger Louise Larsen, som er sekretariatschef for Byggeriets Ankenævn.

- Når en virksomhed er gået konkurs, står klagen uimodsagt, og så kan det måske være nemmere at få medhold i klagen, tilføjer hun.

I 2012 afsluttede Byggeriets Ankenævn 642 sager. 343 blev realitetsbehandlet - det vil sige, at de hverken er blevet afvist eller henlagt. I 2012 fik forbrugerne medhold i hele 74 procent af de realitetsbehandlede klager.

Det er en stigning på 10 procentpoint i forhold til året før, hvor det kun var 64 procent af klagerne, der resulterede i medhold for forbrugeren.

Samtidig med stigningen i antallet af sager, hvor forbrugeren får medhold, er antallet af klager, der ender med, at parterne indgår et forlig, faldet.

I 2012 endte fem procent af de realitetsbehandlede klager med forlig. Året før var det 11 procent, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.088