23948sdkhjf

OK med varedeklaration på firmaers hjemmeside

EU-kommissionen har åbnet op for, at ny deklaration må ligge på firmaers egne hjemmesider
Den såkaldte ydeevnedeklaration, som EU’s byggevareforordning stiller krav om per 1. juli, skal ikke nødvendigvis følge med i papirform, når en forhandler eller entreprenør køber byggevarer. I stedet kan ydeevnedeklarationen, som både indeholder deklaration af værdier samt overensstemmelseserklæring, ligge tilgængelig på virksomhedernes egne hjemmesider. Det har EU-kommissionen netop åbnet op for i et FAQ-svar (mest stillede spørgsmål, red.) på kommissionens hjemmeside. Det kræver dog, at der er en direkte reference til ydeevnedeklarationen ved produktets CE-mærke.

- Kommissionen skrev i sidste uge, at byggebranchens aktører i den mellemliggende periode, indtil retningslinjerne til forordningen ligger klar til september, må fortsætte praksis med at bruge egne hjemmesider. Selv om det ikke er et juridisk bindende svar, så er det en fordel, at man kan se skriftligt, hvad Kommissionen mener, siger Bjarke Fjeldsted, der er konsulent i DI Byg.

I praksis har de deklarerede værdier og overensstemmelseserklæringen indtil nu ikke altid fulgt med byggevaren i Danmark.

- Dokumenterne har ikke nødvendigvis fulgt med produktet. Det skyldes blandt andet, at det ikke fremgår ligeså tydeligt af direktivet, hvilke forpligtelser de forskellige aktører har, som det gør i forordning, siger Bjarke Fjeldsted og fortsætter:

- Som regel har de deklarerede værdier fulgt med. Når man for eksempel har købt et vindue, så har man kunnet se de deklarerede værdier på emballage, CE-mærke eller medfølgende dokumenter. Men ofte har man enten skulle søge overensstemmelseserklæringen på internettet eller tage direkte kontakt til producenten.

Vinder kamp

Som Licitationen - Byggeriets Dagblad beskrev onsdag stiller EU fra 1. juli krav om, at byggevarers CE-mærker skal udstyres med en direkte reference til ydeevnedeklarationen i form af eksempelvis et internetlink eller en stregkode, der kan scannes med mobilen.

Ifølge Bjarke Fjeldsted er Kommissionens nye FAQ-svar en indikator på, at kampen om, at virksomheder har lov til at henvise til egne hjemmesider, er vundet - en kamp som blandt andre DI Byg sammen med Dansk Byggeri og Energistyrelsen har været med til at kæmpe.

- Det tyder på, at der i retningslinjerne vil stå, at producenterne må bruge deres egne hjemmesider. Der står i forordningen “ved brug af hjemmeside", og det er jo ikke nødvendigvis producentens egen, siger han og fortsætter:

- Det kunne for eksempel være en database, men det er ikke optimalt, for så vil der blive oprettet alverdens databaser, og så kan man som producent eller som kunde ikke vide, hvor man skal henvende sig.

Tyskland gør modstand

Kampen om at få lov til at offentliggøre ydeevnedeklarationen på virksomhedernes egne hjemmesider er en kamp, som Danmarks repræsentanter kæmper med andre europæiske lande mod Tyskland.

- Der har været skepsis fra Tyskland, hvor man synes, at alt skal komme i papirform. Vi har kæmpet imod, at der skal være bunker af papir opbevaret. Ydeevnedeklarationen kan fylde alt fra 11 til 130 sider, og de skal være opbevaret i 10 år, forklarer Bjarke Fjeldsted.

For store byggevareforhandlere vil det skabe et kæmpemæssigt papirarbejde:

- Hvis man forestiller sig byggevareforhandlere med 50.000 varer gange alt det papir, de skal have styr på og videregive, når de sælger det. Det er en næsten umulig opgave, siger han.

I Dansk Byggeri er man også fortaler for digital videndeling, da det gør det mere overskueligt og lettere at finde dokumenter. Ifølge direktør i Dansk Byggeri, Michael H. Nielsen, kan modstanden fra Tyskland være et udtryk for, at man vil have hjemmemarkedet for sig selv.

- Tyskland kunne man godt have mistænkt for, at de prøver at gøre det lidt mere besværligt at komme med produkter fra udlandet, i og med at man sætter et krav om at skulle have ydeevnedeklarationen på papir. Tyskerne er jo kendt for at være gode til at lave nogle krav, der gør det lidt svært for nogen, man ikke lige umiddelbart har lyst til, kommer ind på sit marked, siger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111