Kreative afgifter
Det seneste påhit der vel passende kan døbes "ledningsarbejde-forsinkelseafgift" - er ikke alene et udtryk for mangel på forståelse af, hvordan byggesektoren fungerer, men også en mistro til, at byggevirksomhederne gør, hvad de kan for at mindske problemerne for afvikling af trafikken.
For det første er der ingen byggevirksomhed, heller ikke dem, der arbejder med ledninger, der bruger mere tid end højst påkrævet. Det koster nemlig på bundlinien. For det andet kan vejret og andre uforudsigelige ting spille ind på tidsforbruget. En ekstra afgift vil derfor være at gnide salt i et i forvejen åbent sår.
Det mest interessante er dog, at myndighederne nu bekymrer sig om at indføre en bod, der står i "rimeligt forhold til de gener, trafikken udsættes for". Det er også på tide, at embedsmændene bekymrer sig om den faktor. Men pas nu på, for det kunne jo være, at en sådan regel giver bagslag. Måske er det næste gang politikerne og embedsmændene, der skal betale bod af de forsinkelser en mangelfuld og direkte dårlig planlægning af den danske infrastruktur fører med sig.
Det er nemlig først og fremmest politikernes ansvar, at tusinder af bilister daglig tilbringer tid i bilkøer på motorvejene til og fra de store byer. Det er først og fremmest politikernes ansvar, at den kollektive trafik er så elendig og dyr, at bilisterne trods alt foretrækker tiden i bilkøen i stedet for i overfyldte tog og busser, der kører med store forsinkelser.
Det er en fattig trøst, at der ikke bliver tale om en obligatorisk " ledningsarbejde-forsinkelseafgift", men en mulighed for kommunerne. Det samme gælder dog dækningsafgiften og byggesagsgebyrerne, men det har ikke ligefrem givet anledning til tilbageholdenhed.
Giv kommunerne en ny mulighed for at hente penge i kommunekassen, og de fleste bruger den. Det viser al smertelig erfaring.
De danske byggevirksomheder har ikke brug for flere afgifter, men færre afgifter.