23948sdkhjf

Branche kræver midler til at anlægge

Regeringen vil styrke by - og områdefornyelsen til fordel for særlig de mindre byer. Men det skal sikres, at pengene virkelig går til bygge og anlæg mener brancheforening
Regeringen vil styrke by- og områdefornyelsen fra 2013 ved at omlægge midlerne, så det bliver mere attraktivt for kommunerne at gå i gang med at skabe attraktive områder i de mindre byer.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter fordeler hvert år cirka 50 mio. kr. til kommuner, der gennem områdefornyelse ønsker at forny byer og boligområder, som er nedslidte og har sociale problemer.

Derudover fordeles yderligere 50 mio. kr. til bygningsfornyelse i de udpegede områder.

Hidtil har København, Frederiksberg, Odense og andre større byer lagt beslag på hovedparten af midlerne, da de typisk har fået godt 75 procent af de 100 mio. kr.

Penge forduftede

Hvis det står til by, bolig og landdistriktsminister Carsten Hansen (S) skal lovgivningen på området ændres, så de mindre byer fremover får en større andel af pengene, som omtalt i Licitationen - Byggeriets Dagblad i mandags.

Men Asfaltindustrien opfordrer til, at Carsten Hansen gennem lovgivning sikre, at pengene rent faktisk går til at bygge og anlægge.

- Ellers risikerer vi, at det går som med de 1,3 mia. kr. ekstra kroner som kommunerne fik, da de overtog amternes veje. De penge forduftede forstået på den måde, at de blev brugt til alt muligt andet end veje. Nu risikerer vi, at de går til anmuligt andet end til at bygge, vedligeholde og anlægge igen!, siger adm. direktør Anders Hundahl fra Asfaltindustrien.

Han understreger, at gode veje og godt vejudstyr er med til at løfte et boligområde og er vigtigt for at skabe vækst og arbejdspladser i små byer og på landet.

- Vi ved, at virksomhederne lokaliserer sig der, hvor der er god infrastruktur. Og da det koster to til tre gange så meget at rette op på noget forfaldent i forhold til at vedligeholde i tide, er det godt købmandskab at bruge pengene til også at rette op på de forfaldne kommuneveje. Endelig er velholdte veje sikre veje for cyklister, børn og biler et klart velfærdsgode, siger Anders Hundahl.

Ministeriet ønsker at omlægge midlerne til områdefornyelse så de mindre byer får fortrinsret til en større andel af midlerne end de nuværende 12,5 mio. kr. om året.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094