Nyt værktøj kan fremme innovation
Intelligent efterspørgsel på byggeriets ydelser skal medvirke til at frembringe nye løsninger
Guiden skal hjælpe myndigheder, der ser muligheder for innovationer i et samspil med virksomheder. For offentlige bygherrer kunne et samspil dreje sig om nye komponenter eller former for bygninger/renoveringer. OPI må ikke forveksles med OPP, der forenklet sagt er et offentligt privat partnerskab om udførelse af et byggeri eller anlægsarbejde og varetagelse af driften over normalt 20-30 år. Der er i marts udsendt en ny vejledning i OPP.
Efter guiden er OPI egnet for udfordringer, hvor løbende og tæt inddragelse af offentlig viden er en nødvendighed for udviklingen. Det gælder særligt udfordringer, hvor behovet endnu ikke er fuldt klarlagt eller udfordringerne er så komplekse, at det offentliges deltagelse er nødvendig. OPI er kendetegnet ved, at der er tale om et gensidigt udviklingsforløb, hvor det traditionelle kunde/leverandør forhold til et vist punkt ophører.
Fire vigtige punkter
Guiden arbejder med fire såkaldte opmærksomhedspunkter.
For det første gælder det håndteringen af lovgivningen, der for offentlige bygherrer med tilbudsloven og EUs regler er vigtig at have styr på. To andre vigtige regelsæt vedrører statsstøtte og rettigheder.
I tilgang 1 gennemføres udviklingen som et partnerskab, hvorefter den udviklede løsning anskaffes gennem et selvstændigt udbud. Denne tilgang eksempelvis udvikling af en ny komponent indeholder en række problemer. Virksomheden, der har udviklet, er ikke sikker på at vinde det efterfølgende udbud, der ikke må skræddersyes. Den udviklede viden skal være offentlig tilgængelig, hvis virksomheden overhovedet skal have mulighed for at byde.
I tilgang 2 er der tale om et samlet udbud, der skaber større sikkerhed for brug af den udviklede løsning og kan øge virksomhedernes incitament. Eksempelvis særlige kvaliteter i et nyt plejehjem. For tilgang 2 er der en væsentlig opgave i tilrettelæggelsen af udbuddet med prækvalifikation og tildeling som hovedregel som økonomisk mest fordelagtige tilbud og dialogen.
Det er vigtigt, at et OPI projekt har en ledelsesmæssig fokus, er prioriteret af de ansvarlige og forankres i organisationen. De hidtidige erfaringer viser eksempelvis, at finansiering af udviklingsarbejdet fra fonde, hvor projektet er tilrettelagt mere efter fondenes formål frem for af de grundliggende problemstillinger, kan de-koble et projekt, hedder det i guiden.
Et tredje opmærksomhedspunkt er finansieringen. Det kan være svært for offentlige myndigheder at finde mulighed for udviklingsprojekter, men OPI må ses som en investering, der på et senere tidspunkt giver et afkast i form af effektivisering, kvalitet, vækst eller på anden måde.
Endelig peges på organiseringen af et OPI projekt. Det drejer sig om vægt på et tværorganisatorisk samarbejde, incitamenter og nye roller for såvel virksomhederne og det offentlige.
Faglige erfaringer
I byggeriet er der i de seneste 30 år gennemført en række forsøgsbyggerier, der indeholder de samme elementer som OPI, bortset fra en lettere tilgang til samarbejde, da offentlige byggerier med et udviklingspotentiale og et anlægsbeløb under EUs tærskelværdier, har givet bygherrer og virksomheder mulighed for umiddelbart at indgå et samarbejde.
Fra disse omkring 200 byggerier er der erfaringer, der ikke har fundet vej til guiden, men kan supplere den.
I en kort form er der tale om en grundig evaluering ved uafhængige evaluatorer af udviklingsforløbet og resultatet. For det andet en understregning af behovet for en erfaringsbaseret innovationsledelse. Og for det tredje gruppering af projekter med samme idé og netværk til erfaringsudveksling og viden formidling.
Det kan så i øvrigt undre, at erfaringerne fra nye samarbejdsformer som partnering ikke har fundet vej til guiden.