23948sdkhjf

Metroperroner bør være dobbelt så lange

Skal metroen fremtidssikres, skal der være plads til dobbelt så lange metrotog
En borger fra Hellerup, Tue Abelskov, har rettet henvendelse til Folketingets Transportudvalg med en opfordring til at fremtidssikre den københavnske metrocityring ved at forberede perronerne til dobbelt så lange metrotog.

Han henviser til, at politikerne de kommende år vil satse på at begrænse biltrafikken i hovedstaden:

- Det betyder naturligvis, at presset på de eksisterende transportmidler bliver øget – herunder metroen. Den nye metroring og kommende metrolinier skal vel bestå i mindst 100 år – det er altså byggeri for fremtiden. Der er allerede nu et betydeligt pres på de eksisterende metrolinier i myldretiden, så med mange tusinde nye brugere, vil systemet blive presset endnu mere. Det vil derfor være oplagt, at Transportudvalget allerede nu beslutter, at den nye metroring bliver fremtidssikret ved, at togene bliver dobbelt så lange som nu i myldretiden. Det betyder igen, at perronerne skal være dobbelt så lange, skriver Tue Abelskov blandt andet.

Han erkender, at en sådan beslutning vil betyde nye ekstraudgifter til projektet, men peger samtidig på, at det vil være betydeligt billigere, end hvis man om 20 år skal til at gøre alle perroner længere:

- Man kan naturligvis sende beslutningen til hjørne med "den tid, den sorg", men sorgen kan komme hurtigere, end udvalget tror. Hvis man tager på Nørreport metrostation i myldretiden om morgenen, skal man være mere end heldig for blot at se ét tog køre, uden at man nåede at komme med, fordi der er så mange passagerer.

Det er altså et problem allerede nu på det eksisterende metronet, oplyser Tue Abelskov.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125