Odense Kommune benyttede KLs indeks for entreprenør- og håndværkerydelser i det nu annullerede funktionsudbud i Odense for en halv mia. kroner. KLs indeks vil langt fra dække de faktiske omkostninger, og derfor er det problematisk, at flere kommuner anvender det, når de udbyder vejopgaver, lyder det fra asfaltbranchen.
Ifølge formand for Asfaltindustriens tekniske udvalg og udviklingschef i NCC Roads, Ole-Jan Nielsen, er det problematisk at anvende Kls reguleringsindeks, da det ikke dækker omkostningsudviklingen inden for asfaltarbejder:
- Problemet ved at bruge KLs indeks hænger sammen med, at der bliver brugt forholdsvis meget energi i forbindelse med asfaltarbejde. Vi forbruger meget brændstof, når vi producerer og udlægger asfalt, og derudover indgår bitumen, som også stammer fra råolie, i asfalten. Derfor giver det mening at regulere efter asfaltindekset, da det tager højde for omkostningsudviklingen for råolieudviklingen.
Asfaltindekset stiger mere end det indeks, kommunernes driftsbudgetter bliver reguleret efter, og derfor er det mest fordelagtigt for kommunerne at regulere efter KL-indekset.