23948sdkhjf

Bæredygtig tankegang forpligter

- Miljørigtigt byggeri kræver miljørigtige biler, mener man i entreprenørvirksomheden Georg Berg A/S i Slagelse
Når man gerne vil levere CO2-neutralt byggeri i alle faser, både i opførelsen og i driften og samtidig tænker i at regne på, hvordan man bortskaffer bygningerne igen, så kræver det, at man selv er indstillet på at gå foran.

Det mener ordførende direktør Christian Berg i den sjællandske entreprenørvirksomhed Georg Berg A/S i Slagelse.

Senest har den indstilling givet sig udslag i valget af nye biler til firmaet. Det blev en Lexus RX 400 med hybridmotor til tømrermester og direktør i firmaet, Henrik Andersen, og to VW Transportere med VW’s brændstoføkonomiske Blue Motion-teknologi til et par arbejdssjak leveret gennem AH Leasing.

Økonomi og miljø

- Når vi skal bruge en ny bil, skal den kunne nogle bestemte ting. Så ser vi på sikkerheden for medarbejderne, hvordan den påvirker miljøet og hvordan den samlede økonomi er. Så beder vi Kenneth Hansen, AH Leasing om et tilbud. Hvilket mærke, han foreslår, er af mindre betydning, siger Christian Berg.

I det seneste tilfælde var Lexus’en og VW Transporterne det bedste bud til hver deres formål både når det gælder økonomi og miljøpåvirkning.

Men Christian Berg er parat til også at ofre noget ekstra på miljøet.

Således brugte firmaet penge på partikelfiltre til nogle ældre biler, selv om det ikke var et krav. Men firmaet kan naturligvis ikke være miljøbevidst uden hensyn til omkostningerne. Det må også være forretningsmæssigt forsvarligt.

En dæmper på farten

Helt rent og CO2-neutralt kan det kun blive, hvis kunden vil betale, hvad det koster ekstra.

- Og her kunne jeg godt ønske mig, at det offentlige ville sætte en høj standard - for sit byggeri og for de biler, der blev købt til den offentlige sektor, siger Christian Berg.

De to nye VW Transportere er blevet begrænset, så de ikke kan køre hurtigere end 130 km/t.

Det skyldes ifølge direktøren, at 130 km/t er det hurtigste, man må køre på motorvej, og han ser ingen grund til at friste medarbejderne til at køre hurtigere. Det er dyrt i brændstof og så giver det et dårligt indtryk i trafikken.

- Jeg kan ikke leve med, at vore biler med vores navn på siden ligger og kører for stærkt på vejene, siger Christian Berg.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11