23948sdkhjf

Brug metropenge til letbaner

Trafikgruppe foreslår i ny trafikplan at droppe metrolinje til Nordhavn og bruge pengene på letbane
Det handler om at få mest muligt for pengene, når den uafhængige trafikgruppe Letbaner.dk i et forslag til en ny trafikplan for hovedstadsområdet opfordrer til at droppe den planlagte metroafgrening fra Cityringen til Nordhavn. I stedet bør pengene investeres i en letbane fra Herlev Hospital gennem København til Sundby.

- Med de nyeste passagertal, som Metroselskabet har offentliggjort for metroafgreningen til Nordhavn, skønnes der i 2030 kun at blive cirka 11.000 daglige påstigere. Det mener vi ikke kan retfærdiggøre en investering på 2,9 mia. kr. Vi mener derfor, at man bør revurdere investeringen, og i stedet benytte de frigjorte midler til etablering af letbaner, som forbinder den kommende Ring 3-letbane med byen, Cityringen og S-stationer. Det vil uden sammenligning være den måde, hvor man får mest for pengene, siger Morten Engelbrecht fra Letbaner.dk.

Ifølge Letbaner.dk er udsigten til 11.000 daglige passagerer på en Nordhavnsmetro så få, at der end ikke er basis for at etablere letbane til Nordhavn. I stedet foreslår man, at der i første omgang vælges busbetjening af den ny bydel, som Københavns Kommune forventer vil skyde op på Nordhavn de kommende 20-40 år. For ikke at besværliggøre og fordyre en eventuel senere beslutning om at anlægge metro til Nordhavn, foreslår Letbaner.dk, at man i første omgang bygger afgreningskammeret i forbindelse med anlægget af Cityringen.

Mange passagerer

Letbaner.dk mener, at den mest oplagte strækning at satse på til en første radial letbane vil være fra Herlev Hospital ad Frederikssundsvej og Nørrebrogade gennem byen til Sundbyvester Plads.

Trafikgruppen vurderer, at en letbane på denne 18 km lange strækning vil kunne etableres for 3,6 mia. kr. og i 2020 have cirka 100.000 daglige passagerer og reducere antallet af biler og busser betragteligt.

- Buslinjerne 5A og 350S har på denne strækning i dag cirka 80.000 daglige passagerer, hvilket er mere end rigeligt til at retfærdiggøre en letbane, og den ville allerede have været anlagt hvis det havde været de fleste andre steder i Europa, siger Morten Engelbrecht.

Den skitserede letbane kan ifølge trafikgruppen blive en attraktiv tilbringerlinje til Cityringen. Den skal ifølge gruppens forslag til trafikplan siden suppleres af andre radiale baner, der forbinder Ring 3-letbanen med det indre København. Man forestiller sig således letbaner fra Avedøre Holme via Valby og den ny Carlsberg-bydel til centrum, fra Gladsaxe ad Frederiksborgvej til Nørrebro, og fra Nærum og Lyngby ad blandt andet Lyngbyvej til Københavns centrum.

Politikere lytter

Morten Engelbrecht oplever en voksende politisk lydhørhed til forslagene om at investere i letbaner.

- For bare fire-fem år siden var letbaner et fy-ord. Nu er letbaner med i planlægningen i alle storbyer. Letbanen i Aarhus er besluttet, det samme er Ring 3-banen, og Odense følger formentlig og forhåbentlig efter ved næste trafikforlig. Letbaner kan erfaringsmæssigt bygges for cirka 200 mio. kr, pr. km, så man får utroligt store forbedringer i den kollektive transport for pengene, og det oplever vi, at politikerne generelt begynder at erkende, siger Morten Engelbrecht.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189