23948sdkhjf

Asfaltfirmaer knækker ulykkeskurve

Stort set uafbrudt faldende antal arbejdsulykker i asfaltbranchen siden 2005
Mens der generelt sker flere ulykker i bygge- og anlægsbranchen, så oplever asfaltbranchen en udvikling med færre arbejdsulykker og med mindre fravær.

Det fremgår af en bearbejdning af DA’s ulykkesstatistik, som Asfaltindustrien har foretaget.

Den viser, at asfaltbranchen har haft faldende ulykkesfrekvens - det vil sige antal ulykker i forhold præsterede arbejdstimer - stort set ubrudt siden 2005, og at den i 2011 er opgjort til 12,3 eller mindre end en tredjedel af hvad der generelt er gældende for bygge- og anlægsbranchen. Fraværsfrekvensen - opgjort i tabte arbejdstimer i forhold til præsterede arbejdstimer - er 1,2 mod 5,0 for bygge og anlæg som helhed. Asfaltbranchen har siden 2005 næsten halveret fraværet.

Den positive udvikling i asfaltbranchen begyndte under højkonjunkturen og er fortsat under krisen, men den er ikke kommet af sig selv. Det er derimod en konsekvens af en målrettet indsats.

- Det er hårdt arbejde, men alle i branchen er meget engagerede. Udviklingen er et resultat af mange års systematisk arbejde. Forudsætningen er, at branchen og de enkelte virksomheders ledelser vil det gode arbejdsmiljø, og det er hårdt arbejde for hvert eneste organisatoriske trin i virksomhederne, siger Henning Kaas, direktør i Colas med ansvar for netop sikkerhed og miljø, og i øvrigt med i Asfaltindustriens miljøudvalg.

Fire årsager til knækket

I asfaltbranchen mener man, at der sammenfattende er fire årsager til den fortsat faldende ulykkesfrekvens.

Et højt og konstant ledelsesfokus på ulykker, sikkerhedskampagner gennemført i samarbejde mellem 3F og Asfaltindustrien, involvering af de enkelte asfaltsjak samt et højt uddannelsesniveau i branchen.

- Skal kurverne knækkes, skal alle være med, og derfor er der blandt andet lavet konkurrencer på både virksomhedsplan og for udlægningshold for at skærpe opmærksomheden og engagementet. Der går lidt sport i det, men grundlæggende handler det om, at man skal tænke sikkerhed hele tiden, siger Henning Kaas.

Har ikke nået egne mål

På trods af det faldende antal arbejdsulykker, er man endnu ikke helt tilfredse i asfaltbranchen, hvor man har sat egne, interne og høje mål om en ulykkesfrekvens på under 10 og en fraværsfrekvens på 1,0. Det har man ikke helt nået endnu. Derfor fortsætter arbejdet.

- Vi vil fremover fortsætte med det, vi gør i dag ud fra betragtningen om, at det virker; men vi overvejer, hvordan vi kan komme videre, siger Peter Miklos, formand for branchens miljøudvalg og miljøchef hos Munck Asfalt.

- Vi har i den forbindelse erkendt, at det formelle er stort set på plads – folkene bruger hjelme, sikkerhedssko osv. Vi kan se, at de uheld og ulykker, der er i dag, ofte ikke sker som følge at mangler i sikkerhedsudstyret, men på grund af manglende opmærksomhed. Vi er på den baggrund inde i overvejelser om, hvordan vi får arbejdet mere med den enkeltes bevidsthed og med holdningsændringer. For vi skal naturligvis også have ryddet de sidste snublesten af vejen, siger Peter Miklos.

Henning Kaas slår fast, at sikkerhedsarbejdet er et vedholdende arbejde, som aldrig slutter. Det fortsætter i virksomhederne - og i samarbejde med vejmyndighederne.

- Men man kan ikke snakke sikkerhed i asfaltbranchen uden at man får bilisterne med. Vi er nået meget langt med de interne ting i virksomhederne og har sammen med myndighederne haft fokus på bilisternes adfærd i arbejdsområderne med ikke mindst “Pas på min far"-kampagnerne. Her er der fortsat et stykke arbejde at gøre for at få alle bilister til at respektere, at vi bruger vejen som arbejdsplads, og i den forbindelse hjælper det, at politiet laver fartkontroller og udskriver bøder, mener han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109