Konkurrence præger autoværnsbranchen
Hos firmaet Dansk Autoværn, der har til huse i Silkeborg, er der fokus på en forbedret indtjening og bedre effektivitet efter et skuffende år sidste år
- Ja, det er jo ikke nogen hemmelighed, at sidste år ikke var så indbringende, så det gjorde noget, men nu ser vi frem til at kunne levere et overskud i indeværende år, siger den adm. direktør Poul Kirkegaard fra firmaet.
- Det ser bedre ud i år. Vi har sat et kraftigt fokus på at blive bedre til at tilpasse kompetencerne til de enkelte projekter, og det har allerede givet resultater. Samtidig er vi blevet mere kritiske med hensyn til valget af de projekter vi deltager i, for der skal jo tjenes penge, tilføjer han.
Andre produkter
Firmaet er specialiseret i etableringen af autoværn og brorækværker, men har sideløbende udviklet en række nye produkter, som nu for alvor skal implementeres i markedet.
- Når vi lancerer et nyt produkt i denne branche, så er indtrængningstiden lang, fordi vejen rundt om kunderne er lang, siger direktøren til Licitationen - Byggeriets Dagblad.
- Vi har således i flere år arbejdet med et nyt helleanlæg, som nu for alvor introduceres. Et anlæg, som der er mange fordele ved, og som er stærkt konkurrencedygtigt, og det forventer vi os meget af, erklærer han.
Helleanlægget består af modulfremstillede anlæg i beton, som fås i flere udførelser. Dels som en standard med betonoverflade, og dels med en reflekterende overflade, som gør den synlig i mørke. Desuden kan man også få modulerne med ilagt chaussestensbelægning, hvilket giver et mere håndværkspræget udtryk.
- Den store fordel ved dette system er den naturlige genkendelighed fra trafikanterne, når de møder den. Det betyder større tryghed i trafikken, og det er et ikke uvæsentligt begreb, som der arbejdes meget med i trafiksikkerhedsmæssig sammenhæng, siger han.
Hurtig opbygning
- En anden fordel ved de præfabrikerede heller og chikaner er, at de netop er præfabrikerede og derfor ikke skal støbes på stedet. Det betyder en hurtig etablering, og igen generer det trafikken langt mindre. Desuden er de flytbare ved trafikomlægninger, og det foregår nemt og hurtigt. Desuden er de lette at vedligeholde, og der vokser ikke ukrudt op igennem.
- Vi forventer os meget af systemet, og måske især af den nye reflekterende overflade, som øger trafiksikkerheden i mørke og snusket vejr, og derfor har vi nu sat turbo på markedsføring og salg af systemet, siger han.
Licitationen - Byggeriets Dagblad har før omtalt virksomheden, blandt andet i forbindelse med etableringen af broen over Funder Ådal, som er lidt af en milepæl for virksomheden. Her etablerede man autoværn samt en støjskærm af glas ud mod Funder Ådal. Et projekt, som får rosende ord med på vejen.
Ser positivt på det
- Vi er med på flere projekter i landet i øjeblikket. det gælder blandt andet motorvejsstrækningen Bording-Funder og Vejle Skærup, hvor man er ved at udvide motorvejen. Det gælder således på begge sider af Vejle Fjord-broen, siger han.
Virksomheden i Silkeborg beskæftiger i øjeblikket 60-65 medarbejdere.
Det samlede marked for autoværn og brorækværker i Danmark er stærkt afhængig af antallet og størrelsen af offentlige udbud, men vurderes i øjeblikket til at være på samlet set 120-150 mio. kr.
Men regner man helleanlæg, støjskærme og chikaner med, vokser markedet formentligt til omkring en kvart milliard kroner. To øvrige danske virksomheder opererer i markedet, samt flere udenlandske, som der konkurreres hårdt med.