Forslag giver håb om lærlinge på Cityringen
Model med lærlinge hos udenlandske entreprenører skal nu undersøges
Nu skal det undersøges, om danske lærlinge - ikke mindst inden for struktørfaget - kan komme i praktik hos de udenlandske virksomheder, der er hyret ind til milliardprojektet.
Tanken er, at metrobyggeriets totalentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) skal godkendes som uddannelsessted og derefter udleje et antal lærlinge til sine underentreprenører. CMT har ikke selv ansat timelønnede.
Det er arbejdsgruppen bag partnerskabsaftalen, der kommer med forslaget. Det skal nu undersøges ikke mindst i forhold til erhvervsuddannelsesloven, om det overhovedet kan lade sig gøre.
- Vi må erkende, at det ikke er lykkedes i særlig høj grad at få lærlinge på metrobyggeriet. Det er vel blot blevet til et par stykker hos C.G. Jensen. Årsagen skal findes i, at det meste arbejde udføres af udenlandske entreprenører, der ikke har forståelse for, at vi skal have uddannet fremtidens arbejdskraft og heller ikke er godkendt som uddannelsessted. Derfor er vi nødt til at se på andre modeller, og vi vil derfor undersøge, om det kan lade sig gøre at godkende CMT som uddannelsessted og så lade CMT udstationere et nærmere bestemt antal lærlinge til underentreprenørerne, oplyser Steen Boesen, uddannelseskonsulent i Byggegruppen i 3F og med i arbejdsgruppen.
- Jeg synes, vi skal gå meget langt for at få oprettet nogle lærepladser ved metrobyggeriet. Det skylder vi simpelthen de unge, siger han.
Giver udfordringer
Steen Boesen medgiver, at modellen indebærer en række udfordringer i forhold til lovgivningen, lærlingenes retsstilling og at den enkelte får en god uddannelse og kommer rundt om fagets discipliner.
Modellen skal desuden tænkes sammen med de praktikpladscentre, som i øjeblikket kører i forsøg på en række erhvervsskoler. Her er det muligt at stykke praktikpladsforløb sammen hos flere forskellige og også specialiserede arbejdsgivere, så lærlingene netop stifter kendskab til alle et fags discipliner.
Steen Boesen erkender, at den skitserede model også vil være en udfordring for lærlingene.
- Men jeg kan godt forestille mig, at det kan være tiltrækkende for nogle unge at få mulighed for at arbejde for store internationale entreprenørselskaber. Det stiller nogle sprogkrav, for der er næppe tvivl om, at engelsk bliver arbejdssproget, og hvis det betyder, at der skal mere engelsk på skemaet i uddannelsens skoleforløb, så er systemet også gearet til det, mener han.
Modeller undersøges
HR-manager i CMT Ole Munch bekræfter, at man har drøftet en række forskellige muligheder for at få lærlinge på metrobyggeriet.
- Nu skal vi have undersøgt, om de forskellige muligheder holder rent juridisk, så det er endnu for tidligt at sige, om det bliver til noget. Det håber vi naturligvis, for kan vi på nogen måde give et bidrag til at løse praktikpladssituationen, så vil vi det. Vi vil gerne signalere, at vi meget gerne vil have lærlinge på projektet. Vi skal bare finde ud af hvordan, og det er det, vi undersøger nu, siger han.
Det skal den kommende måned undersøges, om den fremlagte model kan gennemføres inden for lovgivningens rammer.