23948sdkhjf

Dyre undladelsessynder

Det må naturligvis være et krav, at staten og kommunerne sikrer et ordentligt vejnet, når bilisterne bidrager så voldsomt med skatter og afgifter, som det sker i dag. Det drejer sig årligt om over 40 milliarder kroner.

Men mens staten er ved at rette op på tidligere tiders undladelsessynder på vejområdet, forholder det sig ifølge Dansk Vejforening helt anderledes i kommunerne, hvor en enorm regning i størrelsesordenen 20 milliarder kroner truer i horisonten.

Det kan godt være, at kommunerne selv mener, at beløbet "kun" er 15 milliarder kroner; de er traditionelt mestre i talgymnastik, men det er under alle omstændigheder en regning, der skal betales på et eller andet tidspunkt, og jo længere, man venter, desto dyrere bliver det.

I årevis har kommunerne brugt penge, de har fået i blandt andet bloktilskud til vejvedligeholdelse, på alt muligt andet. Skulle der findes besparelser på de kommunale budgetter, gik det alt for ofte udover vejene. Det er yderst relevant at sammenligne de manglende kommunale investeringer i vedligeholdelse på vejområdet med at "låne" penge i vejene. Der kommer nemlig en regning senere, hvor man betaler en meget høj "rente" på 200-300 procent i forhold til at have udvist rettidig omhu.

Nogle kommuner har allerede erkendt, at de ikke selv formår at styre vejvedligeholdelsen med årlige budgetter. De har derfor indgået eksempelvis 10-årige vedligeholdelsesaftaler med vejvirksomheder. Derved bliver vejområdet ikke det evige stedbarn i økonomiforhandlingerne.

En effektiv infrastruktur er en af de vigtigste forudsætninger for, at dansk erhvervsliv fungerer optimalt. Det gælder både hvad angår transport af varer og af de ansatte i virksomhederne, der skal til og fra deres arbejdsplads.

I alt for mange år har kommunerne i ly af det højt besungne kommunale selvstyre fået lov til at skalte og valte med skattekronerne og den kapitalværdi, som bygninger, veje og kloaknet repræsenterer, efter eget forgodtbefindende.

Det er foregået efter antagelsen om, at det er lettere at få tilgivelse end tilladelse. Desværre har de haft ret i den antagelse.

Resultatet ser vi nu, og desværre er der intet i de nuværende budgetter, som tyder på, at de har lært lektien af tidligere tiders fejltagelser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172