De første seks måneder af 2012 bød på en fremgang i omsætningen på ni procent for Rockwool-koncernen, der solgte for 6,9 mia. kroner.
Særligt på markederne i Frankrig og Tyskland fortsatte man de gode takter, som har været gældende siden 2011, for isoleringsmaterialer i andet kvartal, og Rockwool noterer i sit halvårsregnskab, at det opvejer den negative trend, som særligt markederne i Spanien, Storbritannien og Holland har oplevet.
- På det østeuropæiske isoleringsmarked har Polen fortsat den stærke fremgang, hvorimod udviklingen i Rusland er ved at flade ud dog med en omsætningsstigning i forhold til samme periode sidste år. Omsætningen i Nordamerika har fortsat den stærke udvikling. I Asien og specielt i Kina stiger efterspørgslen efter ikke-brændbare isoleringsmaterialer og efterspørgslen bliver sandsynligvis endnu større når de nye kinesiske brandregulativer træder i kraft, skriver Rockwool i sin beretning.
Omsætningen er til dels båret af stigende salgspriser i andet kvartal 2012, men de har dog ligget på et lavere niveau end i det første kvartal af 2012 og med store forskelle markederne imellem. Her har man også oplevet stigende inflation på de fleste råvarer.
Samlet landede resultatet før skat på 403 mio. kroner mod 277 mio. kroner i første halvår i 2011, og Rockwool forventer, at den generelle økonomiske nedgang og Eurokrisen fortsat vil have en negativ effekt på hele isoleringsmarkedet for nybyggeri, mens renoveringsmarkedet forventes at ligge stabilt.