23948sdkhjf

Bedre plads på Amagerbrogade

En af Københavns store færdselsårer får sin egen helhedsplan der skal skabe plads til blandt andet mere handelsliv
Amagerbrogade, der er en af Københavns store færdselsårer, har i dag for mange tomme butikker og for mange bilister, som blot bruger gaden som gennemkørsel mellem Amager og det indre København.

Men en ny helhedsplan vil give bedre plads til mennesker og byliv, så Amagerbrogade igen kan blive bydelens livsnerve og naturlige mødested.

Ved at reducere den gennemkørende biltrafik, bliver der bedre plads til cyklister og fodgængere, flere træer og nye pladser.

- Amagerbrogade skal være en levende handelsgade. Det kræver, at vi skaber en gade, hvor mennesker har lyst til at færdes og slå sig ned for at drikke en kop kaffe med sine naboer. Vi kan kun skabe bedre plads til mennesker, hvis vi tager lidt af pladsen fra bilerne, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal (SF).

Stærkt lokalt ønske

Helhedsplanen er udviklet i tæt dialog med lokaludvalgene, beboere og det lokale handelsliv. Flere tusinde erhvervsdrivende og borgere har givet deres input og ønsker til den nye gade.

De lokale ønsker har primært gået på bedre forhold for cyklister og fodgængere, mere grønt og gode muligheder for korttidsparkering.

- Det har været vigtigt for mig, at Amagerbrogade får styrket sin identitet. Derfor har det været en fornøjelse at opleve det store lokale engagement. Den store interesse viser med al tydelighed et stærkt lokalt ønske om, at gaden skal være andet og mere end blot en gennemkørselsgade. Der er også kommet helt konkrete ideer til, hvordan vi kan indrette gaden, så den bliver en af byens allerbedste handelsgader. De anbefalinger skal vi lytte til, siger Ayfer Baykal.

Identiteten bevares

Selv om amagerkanerne snart kan se frem til en anderledes Amagerbrogade, så kommer gaden ikke til at miste sit særpræg.

- Amagerbrogade er helt sin egen – her er en unik stemning og puls. Her er råt og upoleret og en rigtig god dynamik. Derfor skal vi også indrette gaden, så den bevarer sit særpræg. Det er et pejlemærke i planen, og det håber jeg, at man også kan se. Man skal elske gaden for det den er, siger Ayfer Baykal.

Helhedsplanen bliver politisk behandlet i Teknik- og Miljøudvalget mandag den 17. juni, og skal udstikke de overordnede retningslinjer for udviklingen af Amagerbrogade.

Der er tale om en ramme for projektet, som i fremtiden skal konkretiseres lokalt både i forhold til de nøjagtige fysiske løsninger og de enkelte etaper af projektet. Helhedsplanen indeholder forslag for en modernisering af Amagerbrogade til 140 mio. kroner, hvoraf de 40 mio. kroner er bevilget til helhedsplanen og den første etape.

Det forventes, at projekteringen af den første etape bliver udført i 2013 og 2014, så anlægsarbejderne kan gå i gang i 2014 eller 2015.

Punkter fra helhedsplanen

Ÿ Udgangspunkt i nedbygning til to vejbaner som deles mellem busser og biler.

Ÿ Fremrykkede stoppesteder, hvor konflikter med cyklisterne undgås.

Ÿ Bredden af fortovene på begge sider af gaden øges, mest i østsiden.

Ÿ Bedre og bredere cykelstier

Ÿ Mulighed for små og store pladsdannelser langs gaden og bedre sammenhæng til øvrige pladser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094