23948sdkhjf

Sporombygning i Vestjylland rykker sydpå

Arbejdet med at ombygge spor og sporskifter på en række stationer mellem Esbjerg, Skjern og Herning går på lørdag ind i en ny fase
Banedanmarks arbejde med at ombygge spor og sporskifter på den 90 km lange strækning mellem Esbjerg og Herning går på lørdag ind i en ny fase.

Lørdag den 20. juli genåbnes der planmæssigt for trafikken på strækningen fra Studsgaard over Skjern og videre til Varde Nord, samt mellem Lem og Skjern. Men samtidig rykker sporarbejdet sydpå, og der lukkes for togtrafik mellem Esbjerg og Varde Nord.

Sporarbejdet foregår frem til 11. august primært på stationerne i Guldager og Varde, hvor en række spor og sporskifter på stationerne skal ombygges. Desuden skal der fjernes to sporskifter, der ikke længere er i brug, på strækningen mellem Esbjerg og Guldager.

Kompliceret arbejde

På Varde Station, hvor det mest komplicerede arbejde skal udføres, har arbejdet allerede stået på et stykke tid.

- På Varde Station er vi godt i gang med at udskifte sporene og en række slidte sporskifter i den sydlige og den nordlige del af stationen. Arbejdet skrider planmæssigt frem, og vi regner med at kunne genåbne strækningen mellem Varde Nord og Esbjerg den 11. august som planlagt, siger projektleder Hanne E. Svendsen fra Banedanmark.

Fortsatte restarbejder

Sporene på dele af stationerne i Kibæk, Borris, Skjern, Tarm og Ølgod er blevet renoveret og ombygget sammen med en kilometer spor nord for Varde, og der er blevet ombygget fem overkørsler.

Sideløbende bliver 24 broer renoveret, ligesom der er foretaget en række øvrige arbejder på stationsområderne.

Selv om togtrafikken genoptages, vil der stadig være enkelte restarbejder på rundt om på strækningen, og på et senere tidspunkt vil der ske en slutjustering af sporene. Disse arbejder vil ikke berøre togdriften i nævneværdigt omfang.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094