Transportminster peger på ny linjeføring
Transportminister Henrik Dam Kristensen og Københavns Borgerrepræsentation er enige om, at en boret tunnel under Amager er den bedste løsning
Det viser en række analyser, som Transportministereiet har fået foretaget.
Som tidligere omtalt i Licitationen - Byggeriets Dagblad har den særlige Københavnertunnelgruppe været i foretræde i Folketingets Transportudvalg for at pege på, at der bør foretages yderligere analyser, før man træffer den endelige afgørelse om et tunnelforløb under Amager eller på langs i havneløbet, som gruppen arbejder for.
Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) understreger, at der har været gennemført hele tre analyser, dels af en indledende kortlægning af mulige linjeføringer. Dels af en teknisk screening af to nordlige og to sydlige løsninger og senest to hovedalternativer - linjeføring som boret tunnel under Amagerbro og linjeføring gennem havneløbet.
Den sidste fase inkluderede ifølge ministeren en screening af anlægsøkonomi og funktionalitet af begge linjeføringer:
- Der er således gennemført grundige screeningsanalyser af begge hovedalternativer, slår ministeren fast.
Næsten alle bag
Konklusionen er, at den borede tunnel under Amagerbro er den mest hensigtsmæssige linjeføringskorridor, og af en aftale mellem alle partier i Folketinget minus Enhedslisten fremgår det, at "hvis en havnetunnel ønskes realiseret, går den mest hensigtsmæssige linjeføring i tunnel over Nordhavn til Refshaleøen og derfra videre over Kløvermarken, Amagerbro og Islands Brygge frem til udfletningen ved Sjællandsbroen."
Det fremgår desuden af aftalen, at den beskrevne linjeføring "er forbundet med væsentligt færre komplikationer, end hvis tunnellen blev ført igennem havneløbet."
Samtidig har Københavns Borgerrepræsentation godkendt valget af den pågældende linjeføring som udgangspunkt for de fortsatte analyser, der afsluttes i år.
- På nuværende tidspunkt pågår undersøgelser af finansiering og organisering for den udpegede linjeføring. Projektet er ikke besluttet videreført til en egentlig forundersøgelse, slutter Henrik Dam Kristensen.