Ingen arbejdsløse jernbaneingeniører
Allerede nu er der behov for 700 jernbaneingeniører, og i takt med, at mange går på pension, bliver der behov for endnu flere. Derfor håber Cowi at mange unge vil tage handsken op - og gerne også søge mod udlandet
En nyere undersøgelse fra DTU har afsløret et behov for mindst 700 jernbaneingeniører, så hvis man som ung ingeniør vil springe arbejdsløshedskøen over, kan det måske være en idé at kigge lidt på DTUs overbygning i Transport og Logistik, som 25-årige Cecilie Vej-Hansen i artiklen herunder har valgt.
Preben Juul Mikkelsen er markedsdirektør i Jernbane- og Metro hos Cowi.
Han siger:
- Der er jo endnu ikke voldsomt mange, der går den vej, så der er gode jobmuligheder. Og vi kan allerede nu se de positive tegn, der er ved at vise sig, efter at banebranchen, der støtter denne uddannelse, har taget fat. Cowi sponsorerer i princippet uddannelsen på DTU, fordi vi kunne se, at der ville blive mangel på jernbaneingeniører - og nu bærer vores investering frugt. Vi håber på sigt, at det bliver selvbærende, så det bliver en så stor studieramme, at den ikke længere behøver få tilskud, siger han om Banebranchen, hvor både leverandører, rådgivere, statslige selskaber og entreprenører giver et bidrag, med det formål at støtte uddannelsen på DTU.
Lidt støvet image
- Mig bekendt har de, der er blevet færdige, alle fået arbejde med et samme.
- Og det skyldes flere ting: ekstraordinære investeringer i jernbanenettet, blandt andet Ringstedbanen, og at mange senioringeniører er på vej på pension. Dertil kommer et måske lidt støvet image, der har afholdt de unge fra at søge ind. Men det har også været knyttet til manglende markedsføring af uddannelsen: Hvis du ikke kan finde et kursus, skal du nærmest være nørd på forhånd for at blive jernbaneingeniør, siger Preben Juul Mikkelsen, der understreger, at der nu er flere kurser i gang og en god cirkel er startet.
Han tilføjer, at Cowi selvfølgelig kan bruge dem på de danske skinner, men for at virksomheden skal blive endnu mere eksportorineteret kræver det også de unges interesse for at tage til udlandet.
- For Cowi er det et mål at blive mere orienteret om udlandet, men det kræver at vi har ressourcerne til det, siger Preben Mikkelsen til Licitationen.
Globaliseret
Det uddybes af afdelingschef Niels Henrik Kjær Jensen hos Cowi:
- Jernbaner er et marked i vækst, dels sker der meget i Danmark, dels er der udviklingsmuligheder i udlandet, hvor vi naturligt kigger hen - for er markedet stort i Danmark er det endnu større i udlandet, siger han.
- Der er efterspørgsel efter eksperter i jernbaneinfrastruktur i hele verden, og vi har mange opgaver i Norge og Sverige. Der sker mindst lige så meget i Norge som i Danmark, siger han.
- Vi lever i en globaliseret verden og det er mit indtryk, at det har de unge på rygraden, men der skal også være vilje til at tage afsted, og her har vi en udfordring, både hos de unge og de lidt ældre. Vi oplever, at de ser de udenlandske opgaver som spændende, men at skabe det rigtige mind-set i forhold til at tage af sted - her mangeler vi lidt. Og der ligger jo også en opgave hos os som arbejdsgivere, at det kan lade sig gøre at tage af sted.
- Unge danske ingeniører har behov for at komme ud og få faglig ballast. Vi skal arbejde med deres mind-set, og det er et ordentlig plus i karakterbogen at man har vilje og evne til at kunne begå sig internationalt.