23948sdkhjf

Dansk vinder af jernbanebroer

Det bliver en dansk entreprenør, som får den første bid af jernbaneprojektet København-Ringsted
Det bliver en dansk entreprenørvirksomhed, der vinder arbejdet med de første brokonstruktioner i forbindelse med den ny jernbane København-Ringsted.

Det står fast, idet den eneste udenlandske entreprenørvirksomhed, østrigske Alpine Bau, der var udtaget til prækvalifikation, har valgt ikke at afgive tilbud. Nu står slaget mellem nogle af Danmarks største entreprenørvirksomheder: NCC Construction Danmark, Pihl & Søn, MT Højgaard, et samarbejde mellem Per Aarsleff og Aarsleff Rail samt et samarbejde mellem CG Jensen og Barslund.

Det handler om totalentreprise på seks brokonstruktioner i Brøndby og Vallensbæk kommuner. Der er tale om udbud med forhandling efter forsyningsvirksomhedsdirektivet. Ifølge kontraktchef på København-Ringsted projektet (KH-RG) Niels Sørensen fra Banedanmark har de fem entreprenører afgivet et første tilbud, der ligger mellem knap 170 og 200 mio. kr. Herefter har alle tilbudsgivere mulighed for at revidere deres bud, og efter andet bud udvælges tre tilbudsgivere, der så kan afgive et tredje og sidste bud.

- Vi har haft en forhandlingsrunde med de fem tilbudsgivere, der alle har afgivet et godt gennemarbejdet totalentreprisetilbud. Det er vigtigt for os, at tilbudsgiverne er kreative og udfordrer os med nye vinkler på løsninger af nogle traditionelle anlægsopgaver, siger Niels Sørensen.

Han tilføjer at entreprenørerne er med til at sikre bygbarheden – de skal selv bygge det, de projekterer.

Ros til entreprenører

KH-RG forventer at kunne træffe beslutning om tildeling af denne første kontrakt inden sommerferien, hvorefter detailprojekteringen kan starte op.

- Men først skal vi lige være færdige med forhandlingsforløbet, der er undergivet strenge fortrolighedskrav, siger Niels Sørensen.

Han benytter anledningen til at rose tilbudsgiverne for at have spillet godt med.

- De har lagt stor iver for dagen og har alle taget handsken op, og det lover godt for det fremtidige samarbejde, siger Niels Sørensen.

Han oplyser, at den valgte udbudsform med forhandling også vil blive benyttet fremadrettet på baneprojektet.

En del af kickstarten

De seks konstruktioner er tre store vejbroer ved Søndre Ringvej, Vallensbæk Torvevej og Vejlegaardsvej, en mindre bro ved Brøndbyhavevej og to vejunderføringer af Brøndbyvej og Horsestien. De første arbejder forventes at gå i gang sidst på efteråret.

Det første anlægsudbud på København-Ringsted er fremrykket i forhold til tidligere planer som et led i regeringens planer om at kickstarte økonomi og beskæftigelse ved fremrykning af offentlige investeringer.

Det samlede baneprojekt København-Ringsted bliver Danmarks første højhastighedsbane og vil i alt komme til at koste cirka 10,4 mia. kr. og være klar til indvielse i 2018.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078