23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Licitationen
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Praktiske håndværksfilm hitter på YouTube

Mange håndværkere fravælger teksttunge informationssider frem for visuelle tilbud

Listen af vejledninger, regler og anbefalinger indenfor byggeriet er næsten uendelig. Men de færreste får stavet sig igennem teksterne, for de er ofte meget krævende. Derfor bruger ejendomsviden.dk også levende billeder på sin videnportal, som desuden har sin egen videokanal på YouTube. Her kan man blandt andet se instruktive film optaget på byggepladser, som giver indblik i alt fra korrekt udført flisearbejde til smedede murankre.





- I den tid vi har været på YouTube, har vi nu rundet 85.000 visninger på vores 58 film, og vi er virkelig overraskede over den store interesse der er for vores film, siger udviklingschef i fonden GI Søren Meyer, som står bag ejendomsviden.dk.





- Det er glædeligt, at der er et publikum til seriøse film, som viser udførelsestekniker fra forskellige håndværk, og det er sjovt at følge de enkelte films popularitet, fortæller Søren Meyer. Den absolutte topscorer på ejendomsviden.dk"s YouTube kanal, med over 10.000 visninger, er filmen om lægning af fliser og klinker.





- Vores primære mål med både ejendomsviden.dk og vores YouTube kanal er at udbrede viden om renovering og vedligehold af ældre bygninger. Derfor er det helt afgørende, at vi tilpasser vores formidling til den primære målgruppe for projektet, forklarer Søren Meyer.





Målgruppen rammes



GI støtter også vidensprojekter, som har resulteret i websider, vejledninger og rapporter, men store formidlingsprojekter som for eksempel GodeTage og GodeVådrum, indeholder både videoserier og mobile udstillinger med modeller i 1:1, så modtageren både kan se hvordan arbejdet skal udføres, og røre ved konstruktionerne der er udført med de rigtige materialer.





En enkelt video kan ikke nå hele vejen rundt om SBis vådrumsanvisning, men der kan fyldes utrolig mange informationer ind i video som varer 3-5 minutter. Og når de mobile udstillingerne kommer helt ud til elever og lærere på de byggefaglige uddannelser, så når man målgrupperne, og kan på den måde påvirke nye generationer af håndværkere positivt, mener Søren Meyer.





I projektet Klik et Håndværk er der udelukkende anvendt videoer til formidling. Og en brugeranalyse af det projekt, gennemført af Swift & Gelinde ApS, viser tydeligt, at videomediet har sine klare fordele. Det fremgår af brugeranalysen, at faglærere og elever på erhvervstekniske skoler er begejstrede for filmene.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11