Hverdagens store logistikudfordringer er spændende
Cecilie Vej-Hansen sprang på toget i rette øjeblik. Som nyuddannet jernbaneingeniør fra DTU havde hun knap nok rejst sig fra det grønne klæde før hun havde job i Cowis afdeling for Jernbane- og Metro. Der er nemlig mangel på jernbanespecialister [b][/b]
Cecilie, hvis far også er ingeniør, har nok altid vidst, at hun ville gå i den retning, og fortæller om fascinationen ved de store ting i hverdagen, der vækker en nysgerrighed i hende:
Mange interesser
- Det kunne lige så vel være broer og vejanlæg eller noget andet interessant. Det er for eksempel spændende at finde ud af, hvordan en kø opstår. Eller hvordan kablerne holder Storebæltsbroen. Men stille og roligt opstod interessen for jernbaner og alle de spørgsmål, der knytter sig til: Hvordan kører toget frem og tilbage så det bliver mest smidigt for passagerer og personale? Hvordan skal en station bygges brugervenligt op? Dagligdagen vækker nysgerrigheden hos mig, og som ingeniør har du værktøjerne til at løse dem, siger hun.
Desuden handler det for Cecilie - med det meget passende mellemnavn Vej - om udfordringen ved, at mange forskellige mennesker med forskellige interesser skal arbejde sammen om de store projekter.
Og så har hun forberedt sig godt til sit nuværende job hos de rådgivende ingeniører fra Cowi, hvor hun har haft studiejob i netop jernbanedivisionen. Her fik hun mulighed for at projektere jernbaner og arbejde med de samme programmer, som hun nu til dagligt beskæftiger sig med.
Arbejde nok
- Jeg kendte Cowi i forvejen, og flere af mine undervisere på DTU kom også fra Cowi. Derfor er det spændende nu at arbejde med for eksempel opgraderingen af Lille Syd, og jeg har også kigget meget på, hvad vil det koste at opgradere hastigheden samtidigt med at det nye signalanlæg kommer, fortæller hun.
I det arbejde er der pt. omkring 10 personer beskæftiget, med mange dele af planlægningen: Signaludfordringer, screening af omkostninger og spørgsmål om broer. Desuden regner en gruppe ingeniører lige nu på de mange komplekse problemstillinger i forhold til samfundsøkonomien.
I en tid, hvor jernbanen udbygges og elektrificeres, og signalerne skal udskiftes, er der med andre ord arbejde nok til en ingeniør som Cecilie Vej-Hansen.
Hun kan dog ikke lige nu se sig selv arbejde i udlandet, selv om Cowi har store engagementer i mange lande.
- Jeg er ved at være så etableret her, at jeg måske allerede nu er mest orienteret om Danmark, Men man skal aldrig sige aldrig, og det kan være, at det rigtige projekt i udlandet dukker op. Det vil jeg helt ikke afvise.