Uenighed om skiltetvang ved byggeri
Dansk Byggeri siger nej til krav om obligatorisk skiltning: Det er at gå for vidt i kampen mod sort arbejde
Forslaget er en del af skatteminister Thor Möger Pedersens (SF) initiativer til bekæmpelse af sort arbejde. Skiltetvangen kommer til at omfatte alle enkeltentrepriser på 50.000 kr. eller mere og vil altså også gælde ved arbejde i private hjem.
Både Dansk Byggeri og Håndværksrådet er generelt positive over for skatteministerens tiltag, der har til hensigt at begrænse omfanget af sort arbejde. Men for Dansk Byggeri er skiltetvangen at gå for vidt.
- Lovforslaget indeholder også et tiltag om, at håndværkerbiler skal være forsynet med navn eller logo samt cvr- eller telefonnummer, og vi mener, at det vil have samme funktion som en skiltning. Det handler om at udnytte ressourcerne, og der er efter vores mening ikke brug for kravene om synlighed både på biler og ved skiltning, siger erhvervspolisk konsulent Michael Riff Alexandersen fra Dansk Byggeri.
- Det kræver naturligvis, at alle håndværkerbiler omfattes af loven. Der er lagt op til, at det alene er gulpladebiler, det vil sige biler indregistreret i Danmark, men det er indlysende, at også udenlandske køretøjer skal omfattes og at der stilles lignende krav til udenlandske håndværkerbiler om navn eller logo samt RUT-nummer, siger Michael Riff Alexandersen.
Dansk Byggeri tror ikke, at danske forbrugere vil bryde sig om at få opsat et skilt i forhaven ved et mindre byggearbejde. Desuden frygter man, at skiltning kan have en direkte negativ effekt, idet det signalerer til omverdenen, at her tilføres merværdi til et hjem, hvilket kan friste svage sjæle.
Signal om lovlydighed
Derimod tror man i Håndværksrådet, at skiltning kan være med til at identificere de virksomheder, der udfører arbejde på byggepladsen, og at det vil have en præventiv effekt og forbedre myndighedernes muligheder for kontrol.
- Forslaget vil ikke udrydde sort arbejde, men intentionerne er gode, og kravet om skiltning ved byggearbejde af en vis størrelse er rimeligt, mener afdelingschef Frank Korsholm.
- Skiltning er et signal om, at man gerne vil stå ved arbejdet, og at man er lovlydig. Hvis man ikke har lyst til at skilte med sin tilstedeværelse, så kan det jo skyldes, at man har noget at skjule. Det kan altid diskuteres, hvor grænsen for skiltning skal gå, men vi mener, at niveauet på 50.000 kroner pr. entreprise er rimeligt. Så er der tale om arbejde af et sådant omfang, at det tager et stykke tid, siger Frank Korsholm
Han understreger, at det er vigtigt, at det i loven pointeres, at både skiltetvangen og pligten til navn på håndværkerbiler også kommer til at omfatte udenlandske virksomheder - og at RUT-nummer og hjemlandets registreringsnummer står på skiltet.
Beløbsgrænse for høj
Fagbevægelsen mener imidlertid ikke, at forslaget om skiltning er tilstrækkeligt vidtgående.
LO skriver i et høringssvar til lovforslaget, at en grænse på 50.000 kr. synes at være sat for højt. Konsekvensen bliver, at identiteten af de arbejdende firmaer kan holdes skjult i selv større entrepriser. En passende grænse kan være 10.000 kr. eller at man alternativt opererer med et skiltningskrav, hvor det samlede arbejde på byggepladsen har en pris på mere end 50.000 kr., mener LO.
BAT-kartellet er enig med LO i, at den økonomiske grænse sættes ned. Desuden foreslår BAT, at en økonomisk grænse suppleres med et princip om varighed, så skiltning under alle omstændigheder skal ske, hvor aktiviteterme udføres over mere end en dato. Varighedsprincippet vil medvirke til at forebygge afgivelse af fejlagtige oplysninger fra de udførende, for eksempel at entreprisesummen er under beløbsgrænsen, mener BAT.
Skat får adgang
Lovforslaget indeholder ud over skiltning en række andre tiltag mod sort arbejde. Det gælder blandt andet krav om digital betaling af beløb over 10.000 kroner, Skats adgang til kontrol på privat grund og krav om fremvisning af gyldig legitimation.
Forslaget har været til første behandling i Folketinget, hvor store dele af oppositionen syntes, at det er for vidtgående.
Det er tanken, at lovændringerne skal vedtages inden sommerferien.