23948sdkhjf

Nytænkning på mere end én måde

Renault er med en massiv satsning på 200 mio. kroner gået ind på elbilsmarkedet, og Licitationen og Mestertidende har i en biltest holdt to meget forskellige varebiler op mod hinanden. Elbilen Renault Z.E. mod Fiat Doblò Cargo
Køreoplevelsen i en Renault Z.E. elbil er ganske anderledes, og er måske ikke helt ulig barndommens radiobiler i det omrejsende tivoli.

Første antydning om at meget er anderledes, får man, når nøglen sættes i tændingslåsen. Når nøglen drejes om, sker der ikke noget udover at signalet GO lyser op i et grønt felt i batterimålerinstrumentet ude til højre. Derfra handler det kun om at sætte gearvælgeren i D og slippe bremsen, så er man kørt. Accelerationen er overraskende god, og den opleves ikke mindre af, at der ikke skal skiftes gear, og at momentet er noget nær lineært, altså ens uanset forudgående hastighed. Køres der eksempelvis 50 km/t og speederen trædes i bund, rykker bilen på næsten samme måde, som hvis man kørte 120 km/t, og trådte speederen helt i bund. Absolut største forskel er den manglende lyd, men man vænner sig overraskende hurtigt til, at sådan er det bare. Fodgængere og andet godtfolk skal man være særlig opmærksom på, for når hastigheden er så lav, at der hverken er vind- eller dækstøj, har de ingen chance for at høre, at der kommer en bil.

- Prisen på den almindelige Kangoo Z.E. er sat til 151.000 uden moms, og Kangoo Z.E. Maxi koster 160.000 kroner. Vi tror på, at vores Z.E. Kangoo vil blive en succes, og salget vil koncentrere sig om en række virksomheder, der kan se fordelene ved en elbil med en aktionsradius, som snildt rækker til det behov, langt de fleste har, siger Renaults pressechef Søren Hyltoft.

En klar forbedring

Renault har med Kangoo Z.E. gået målrettet efter varebilssegmentet. Derfor er el-varebilerne også anderledes end el personvognen Fluence Z.E. på et afgørende punkt - batteriet. Det er fast monteret, og er kun beregnet til at blive taget ud, når det efter omkring otte år er udtjent. Desuden er batteriets placering og form ganske anderledes, da det er fladt, og placeret under gulvet. Her vil der ikke blive tale om batteriskift hos Better Place, som det ellers skal ske ved Renault Fluence Z.E. Grunden er den simple, at bilen er en varevogn og primært beregnet til kørsel indenfor et begrænset område. Alligevel er dens aktionsradius 170 kilometer på en opladning. Netop opladningen skal primært foregå om natten hjemme ved firmaets ladestand eller via en almindelig stikkontakt.

Firmaet Better Place leverer udendørs ladestandere med adgang til ubegrænset strøm. Ladetiden vil her være 5-6 timer, men lades der via en almindelig stikkontakt, vil ladetiden blive nogle timer længere. Prisen for en opladning fra en almindelig stikkontakt ligger med de nuværende priser på omkring 25 kroner.

Bilen købes uden batteri. Det kan lejes hos forskellige udbydere og prisen for tre års leje og 45.000 kilometer, er set til en månedlig leje til 559 kroner.

Hæmmes af en høj pris

En elbil som Kangoo Z.E. med en rækkevidde på mellem 150 og 175 kilometer på en opladning, er selvfølgelig ikke oplagt til den håndværker, der har kunder i den anden ende af landet. Til det formål vil en hvilken som helst anden varevogn, med en konventionel diesel- eller benzinmotor, være det eneste saliggørende.

Men handler det om den håndværksmester, som bor i byen, og som har kunderne på tæt hold, vil en elbil som Kangoo Z.E. klart have sin berettigelse. Specielt dens system med at udnytte motorbremsningen til ladning er jo møntet på bykørsel. Vælger man at tilkøbe ladestikket til det almindelige lysnet, har man, hvis det skulle blive påkrævet, også muligheden for at lade på det sted, hvor man arbejder. Eneste store ulempe er en høj udsalgspris, for med en pris på 151.000 kroner, er der meget andet på hylderne.

Motorbremser virker

Kørselsmæssigt adskiller Kangoo Z.E. sig markant fra den konventionelle Kangoo med dieselmotor. Her er der ingen kobling, der skal trædes ned, og heller ingen gearskift, men et vedholdende moment helt fra igangsætning til tophastigheden, som er elektronisk begrænset til 135 km/t. Gearvælgeren skal blot sættes i D for drive, og derfra handler det blot om at styre og køre og ikke andet. Den karakteristiske varevognsrummel og dieselstøjen, som kendetegner den ordinære Kangoo, er helt væk i Z.E. versionen. Det gør bilen til en helt anden og langt bedre oplevelse. Faktisk mærker man slet ikke, at der er tale om en varevogn.

I kraft af at Kangoo Z.E. er en decideret varevogn, som er beregnet til kortere strækninger i bymæssig bebyggelse, har konstruktørerne forsynet den med en langt kraftigere motorbremse end den man finder i Renault Fluence Z.E. Hver gang speederen slippes, kobles en generator ind, som omdanner bilens bevægelsesenergi til en elektrisk spænding, som gives videre til batteriet i form af en ladning. Denne generator er så kraftig, at hastigheden sænkes til mindst det dobbelte af det, vi kender fra motorbremsen på en konventionel bil. Faktisk yder generatoren så meget modstand, at bremselysene tændes i det øjeblik speederen slippes. Kort på hånden

Fiat Doblò Cargo Maxi 1,3 er konventionel på mange måder, men man kommer ikke udenom, at det er en praktisk og velindrettet varevogn.

Fiat Doblò Cargo findes i to længder og er udstyret med Euro5-godkendte 1,3 og 1,6 MultiJet dieselmotorer. Fiat Doblò Cargo Maxi, som er den forlængede version, kaldes også L2. I forhold til den almindelige Doblò Cargo L1 er den 35 centimeter længere, og dens lastrum er på 4,2 m³, hvilket giver en lastevne 1.015 kilogram. Den fås kun i udstyrsversionen Basic, og prisen for billigste Doblò Cargo er uden moms 115.000 kroner. Og hvad får man så for de godt 130.000 kroner testbilen koster? En 1,3 liters dieselmotor med Multijet commonrail indsprøjtning assisteret af en turbolader og en intercooler. Ydelsen er 90 heste eller 66 kW, og der er fem manuelle gear til rådighed. Der er heldækkende varerumsadskillelse, radio og CD afspiller, fire airbags og meget andet. Fiat giver udover den almindelige to årige garanti tre års garanti på lak og otte års garanti mod gennemtæring. Serviceintervallerne falder med 30.000 kilometers intervaller, og det inkluderer også olie- og oliefilterskift.

Udstyret er i orden

Motorerne opfylder Euro-5 normerne og alle varianter har partikelfilter. Udover ESP, elektronisk stabilitetskontrol, er der også den såkaldte hill holderfunktion. Et system som i nogle få sekunder hindrer bilen i at rulle baglæns, når fodbremsen slippes. Der er fire airbags og en heldækkende varerumsadskillelse. Netop varerumsadskillelsen er god, for den er ind mod kabinen beklædt, og det er i høj grad med til at nedbringe støjen i førerkabinen markant. At bilen har vakt opsigt er ingen hemmelighed, for det var netop Fiat Doblò, som vandt prisen "Van of the Year" i 2011, og året efter var det Renault Z.E., som tog titlen. Titlen er da heller ikke gået ubemærket hen, for Fiat Doblò Cargo har her i landet haft en markedsandel på næsten 50 procent i sit segment.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203