23948sdkhjf

Byggefirma hædret for socialt ansvar

Enemærke & Petersen bliver værdsat for at give chancen til flere unge
Som afslutning på fire måneders intensiv kampagne for at få unge i job eller uddannelse, har Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland fremhævet og givet en pris til entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen.

Virksomheden får prisen for at tage et socialt ansvar ved at rekruttere og fastholde unge mennesker, hvoraf nogle har haft misbrugs- eller kriminalitetsproblemer.

- Det er vigtigt at fremhæve den indsats, en virksomhed som Enemærke og Petersen gør i hverdagen. Deres sociale ansvarlighed betyder, at unge, der har fået en svær start i livet, får en chance for en fast tilknytning til arbejdsmarkedet. Desuden har virksomheden været engageret i forbindelse med ungekampagnen, hvor de har taget imod unge i forbindelse med "unge møder virksomheder"-bussen. Derved har de unge fået indblik i, hvad virksomheden laver, og hvilke uddannelsesmuligheder der er i bygge- og anlægsbranchen, siger Merete Bingen-Jakobsen, vicedirektør i Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland, som overrakte prisen.

Projektchef i Enemærke & Petersen Leif Martin Jensen lægger ikke skjul på, at han er stolt over prisen.

- Det er naturligvis dejligt, at vores indsats værdsættes, og at vi kan give et bidrag til, at nogle unge finder fodfæste på arbejdsmarkedet, siger han til Licitationen.

Rummelig byggeplads

Konkret har Enemærke & Petersen i forbindelse med et stort plejehjemsbyggeri i Trekroner i samarbejde med Roskilde Kommune og det lokale beskæftigelsesråd haft et projekt om den rummelige byggeplads. Her har en særlig projektmedarbejder hjulpet unge i virksomhedspraktik.

- Det har været hjælp til at lære noget så basalt som at komme op om morgenen, men også hjælp til at afprøve nogle af de fag, vi har i virksomheden, så de ved, hvad de eventuelt går ind til, siger Leif Martin Jensen.

- Vi har historisk set stor erfaring med at have en del lærlinge. Øvelsen består nu i at tage et skridt videre. Vi er med til at signalere, at der er en ny chance til unge, som måske har fået en skæv start, og hvis det gribes fornuftigt an, så kan det lykkes. Hvad vi får ud af det? Vi sender et signal om, at vi er en virksomhed med social profil, og vi øger vores kompetencer på området, hvad der er vigtigt, idet der er indarbejdet sociale klausuler i mange offentlige udbud. Samtidig håber vi da også, at nogle af de unge mennesker bliver i branchen, for vi får brug for dem på sigt, siger Leif Martin Jensen.

Nogle af de unge er kommet i lære hos Enemærke & Petersen, mens andre i første omgang prøver branchen som arbejdsdrenge.

Mange unge i job

Prisen blev overrakt i forbindelse med afslutningen på beskæftigelsesregionens kampagne “Slip de unge talenter løs". Her har jobcentrene kontaktet tusindvis af virksomheder i Østdanmark med opfordring om at ansætte en ung i et almindeligt job eller i en af de mange mulige tilskudsordninger. Indtil videre har kampagnen skaffet flere end 1.200 tilkendegivelser om at tage unge ind, heraf halvdelen i virksomhedspraktik. Der er som følge af kampagnen oprettet godt 200 nye lærepladser og skabt 125 almindelige ordinære job, og der ventes at komme flere.

- Det tyder på, at der er en skjult reserve af pladser i virksomhederne, som måske bare i en travl hverdag ikke har overskuddet til at ringe til det lokale jobcenter for at høre om mulighederne for at få en ung ind, siger Merete Bingen-Jakobsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11